Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Peter Neustrup

(F. 1948)

Seniorkonsulent  i konsulentfirmaet Boisen & Partners A/S.

 Har i detailkarrieren haft stillinger som sælger, salgs- og udstillingschef, samt været uddannelseschef.

 Har arbejdet i blandt andet Bodenhoff, Nokia, Alcatel, Telia og Sahva.

Merkonom i markedsføring og organisation.

Detailuddannet som kolonial-købmand.

Har desuden haft en vinbutik på Frederiksberg på grund af en stor passion for Italien, italiensk mad og især italiensk vin.

Peter Neustrup
Seniorkonsulent
Boisen & Partners A/S

 

Hvor startede din detailkarriere?

Min detailkarriere startede med, at jeg kom i lære som købmand på Frederiksberg i 1961, altså ganske almindelig, gammeldags kolonialkøbmand, som det hed dengang. Inden da havde jeg været bydreng for købmanden i et år, og da jeg fik tilbuddet om at komme i lære, var jeg ikke i tvivl om, at det var den vej, jeg ville gå. Sideløbende gik jeg på købmandsskolen på Nørrevold, det der i dag hedder Niels Brock. Da jeg fire år senere var færdig som lærling, blev jeg kommis hos en anden købmand på Frederiksberg. Dette varede i et par år, til jeg skulle ind og springe soldat. Efter endt militærtjeneste skulle jeg i gang igen, og jeg var ikke i tvivl - det skulle være handel og gerne detail. Jeg havde af en af mine venner fået adressen på en storkøbmand i Gentofte, som hed O. Nielsen.

O. Nielsen ejede både en købmandshandel med farvehandel og musikforretning, en biograf og en trælast. Jeg kom i trælasten i stedet for købmandsforretningen. I trælasten havde man med kunderne at gøre på en anden måde, det var håndværkere, og det fangede min interesse. Så efter nogle år tog jeg en uddannelse som indretningsarkitekt på et brevkursus og blev køkkenkonsulent. Det var et ret stort spring fra min købmandsbaggrund, men det var stadig passionen for kunderne, jeg syntes, var sjov.

Efter en hel del år skiftede jeg branche igen, denne gang over til elektronikbranchen, hvor jeg begyndte at sælge forløberne til pc’er. Det var i 1982. I 1989 skiftede jeg fra pc’er til mobiltelefoner, hvor jeg blev ansat som forhandlersalgschef hos Nokia, nok mest fordi jeg syntes, at det med mobiltelefoner var vældig smart – det var jo helt nyt dengang. I 1999 skiftede jeg så til Telia, hvor jeg blandt andet var med til at uddanne andre forhandlere, og i Telia lavede jeg et Telia-akademi, som var en egentlig forhandler/sælger-uddannelse for Telias forhandlere og egne ansatte. Det med at uddanne og træne sælgere har jeg så holdt fast i. Ikke fordi jeg er den store pædagogiske åbenbaring, men fordi jeg kan se, hvor der skal sættes ind – og jeg kan finde de rigtige salgstrænere til jobbet.

I 2011 skiftede jeg i en alder af 63 år til det job, jeg har i dag, og det kom sig af, at jeg fik en henvendelse omkring uddannelse af sælgere og salgschefer i en butikskæde, så det takkede jeg ja til. Jeg gik altså fra at være uddannelsesansvarlig i Telia til at være uddannelsesansvarlig hos Sahva. Fra Tele til Bandagist. Et stort spring vil mange sige, men det handler stadig om at betjene kunderne rigtigt.

Hvad har været vigtigt for dig i dine karrierevalg?

Det har altid været vigtigt for mig at være med ude i butikkerne. Jeg elsker at være i butikkerne, så det har været vigtigt for mig at prøve nye tiltag af selv, før de blev implementeret. Jeg har også en merkonom-uddannelse, for at få noget teoretisk baggrundsviden, men det er det praktiske ude i butikken og kunderne, der interesserer mig. Jeg elsker kontakten med kunderne, og hvis jeg kan få dem til at gå fra butikken med flere varer, end de kom efter, så har jeg gjort mit job ordentligt – og det er enormt tilfredsstillende.

Hvad er det, der gør detailbranchen attraktiv?

Det er kunderne, der gør detailbranchen attraktiv. Lige meget, hvor man arbejder henne i branchen, handler det om at gøre kunderne tilfredse. Hvis jeg f.eks. arbejdede i en grøntafdeling i et supermarked, ville jeg lægge en ære i at få lagt varerne ordentligt op, så de så pæne og rene og sunde ud, jeg ville lægge en ære i, at der var fyldt op, så når folk kom ind i butikken, ville de føle sig velkomne. Jeg ville lægge en ære i at vide alt om disse grøntsager, så kunderne gik derfra med en stor oplevelse. Det er sindssygt spændende at stå i en forretning, hvor folk kommer ind og er nysgerrige, og at man så kan svare på de spørgsmål, de måtte have. Hvis man ved en masse om det, man sælger, skærper det kundens interesse for produktet. Og det handler også i høj grad om at gøre sin egen hverdag spændende ved at sætte sig ind i sine produkter og i sin forretning.

Hvad er det vigtigste, du lærer fra dig, når du uddanner forhandlere og sælgere?

Det er, at kunderne altid skal være i fokus. Jeg synes, at vi er kommet væk fra høflighedskulturen, en kultur, jeg blandt andet er vokset op med, og som vi havde, da jeg kom i lære i sin tid. Det der med, at vi virkelig tog os af folk, at vi var koncentrerede og høflige og pæne, det er vi kommet lidt væk fra. Nu er der mere fokus på, at det skal gå stærkt. Hvis kunden ikke lige skal købe noget, så er det videre med det samme. Vi skal som sælgere sælge vores produkter, men det er der desværre ikke ret mange, der kan i dag. Men på uddannelserne prøver vi nu, om vi ikke kan få lidt af den gammeldags høflighed tilbage igen. Det der med at modtage kunderne som vores gæster, det er ved at komme tilbage. Det samme i forhold til at tale ordentligt til hinanden og gøre tingene ordentligt. Jeg prøver med min erfaring at få sælgerne til at tage nogle af de gamle dyder op igen.

Det er vigtigt, at vi også sælger på, at folk godt kan lide os. Det vil sige, at vi skal arbejde med at gøre relationerne til kunden så stærke som muligt. Det giver tillid og troværdighed. Jeg bruger meget tid på at få implementeret det, jeg kalder hej-kulturen, altså det med at sige hej eller goddag til kunderne, når de træder ind ad døren. Det er også vigtigt, at sælgerne bliver klædt ordentligt på til at klare vanskelige samtaler med kunder. Det er ikke kunden, der for alt i verden har ret, men man skal altid holde den høflige tone over for kunderne, også selvom de måske er sure.

Bruger du din købmandsbaggrund til noget den dag i dag?

Ja, helt klart. Da jeg i sin tid var i lære i købmanden, fik jeg ret hurtigt ansvar for nogle ting, fordi min læremester havde tillid til, at jeg godt kunne klare det, og fordi det gjorde, at også han fik lidt råderum. Og det har jeg taget med mig, når jeg skal uddanne butikscheferne. Jeg bruger meget tid på at fortælle vores butikschefer om uddelegering. Uddelegering af både arbejdsopgaver og ansvarsområder. Tænk også på, at hvis ikke opgaverne er fordelt, er der ikke nogen, som tager ejerskab af disse, og hvem skal så gøre det? Og hvis ikke medarbejderne får nogle opgaver, der er interessante, og noget ansvar, så er det ikke interessant at gå på arbejde.

Fem gode råd

1. Sig go'dag til dine kunder på samme måde som du siger go'dag til dine gæster i dit hjem.

2. SÆLG til dine kunder - det bliver de glade af. Husk, det er dine kunder, der betaler din løn.

3. Stil krav til din chef - tag ejerskab over "din forretning".

4. Kend dit produkt og dine muligheder, så bliver du en både gladere og rigere sælger.

5. VIL det, du er i gang med - ellers drop det eller skift til noget andet!


Læs flere detailkarrierer her







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD