Navigation

Linda Jensen
(F. 1973)
Distriktschef hos Matas
Salgschef i TDC
Uddannelseskonsulent i TDC
Butikschef i TDC
Merkonom i ledelse
Kontorelev i Jydsk Telefon (senere Tele Danmark og nu TDC, red.)
Distriktschef
Matas
Hvor startede din detailkarriere?
Efter handelsskolen startede jeg som kontorelev hos Jydsk Telefon (senere Tele Danmark og nu TDC, red.). Som en del af den kontoruddannelse måtte man være ni måneder i butik. Og da jeg først havde været det, kom jeg aldrig væk derfra igen. Da jeg var færdig med min læretid, ville jeg gerne lære mere, så jeg tog en merkonom i ledelse. Jeg blev butikschef i TDC som 22-årig. Herefter blev jeg forhandlerkonsulent hos TDC Mobil og kørte rundt til detailbutikkerne. Så blev jeg uddannelseskonsulent og havde ansvar for uddannelse af forhandlerne. Mine sidste fem år i TDC var jeg salgschef og havde ansvaret for forhandlerkonsulenterne og hovedkontorerne i de forskellige butikskæder. Nu er jeg distriktschef hos Matas, og det har jeg været i 5½ år.
Hvorfor valgte du detailbranchen?
Det, der især fangede mig, var den forskel jeg kunne gøre. Jeg opdagede, at der ligger meget bag at drive en god forretning. Det handler ikke kun om god service, men også om hvordan du inspirerer og leder dine medarbejder og ikke mindst driften bag. Og så er detailhandlen et sted, vi alle kommer, så man har kontakt med alle i befolkningen – ikke kun et særligt udsnit.
Jeg kan også godt lide den energi, der er i branchen. Og så blev jeg også fanget af, at når man tænker ud af boksen, giver det gode resultater og ikke mindst energi. En sjov episode var eksempelvis, mens jeg var i TDC Mobil. Her havde vi det svært rent salgsmæssigt en sommer - budget og salgstal var for langt fra hinanden. I telebranchen dengang sagde man altid ”vent til det bliver jul med at købe ny mobil”, så havde telefonerne den rette pris, nemlig 1 krone. Derfor satte vi juleannoncer i avisen midt i den varme sommertid, sendte julemænd på gaden og så lavede vi selvfølgelig en julekonkurrence i butikkerne. Gav det pote? Ja! Sådan noget kan jeg godt lide.
Hvad har været kendetegnende for dine karrierevalg?
Det har været meget tilfældigt. Jeg har ikke haft en udtænkt karrierevej, som jeg har fulgt. Det hele er kommet meget naturligt. Når jeg er blevet mæt på et område, har jeg søgt i en anden retning. Nu er jeg dygtig her, men herovre kunne jeg godt bruge lidt mere viden, og så har jeg gjort det. Jeg søger det, jeg ikke ved. I hele min karriere har det også været vigtigt for mig at have slutkunden med i mine tanker – uanset hvilke poster, jeg har siddet på.
Hvad er det fede ved detail?
Der er ikke to dage, der er ens. Jeg tror, jeg står op til noget, og så sker der noget helt andet. Det elsker jeg. Det kan gå lige fra, at man fejrer successer med en butikschef til, at man har problemer og udfordringer, der skal løses, med en anden. Jeg synes, at det er sjovt at have mange bolde i luften. Og det er sjovt, at der er en masse områder, man kan udvikle og forbedre ikke mindst sig selv på, men også ens medarbejder. Medarbejdere er heldigvis forskellige, så derfor er inspirationen og udviklingen af dem også forskellig. Jeg kan godt lide, at mit job spænder bredt.
Og så er der selvfølgelig hele salgs- og driftdelen. Her kan man virkelig gøre en forskel. For mig er forskellen naturligvis den gode service, og de oplevelser man har mulighed for at give sine kunden helt gratis! Men også den drift og planlægning, som ligger bag. Jeg synes, det at omsætte historiske tal til fremtidens planlægning er spændende. Jeg sætter personlig selv stor pris på service og oplevelser og vælger bevidst butikker til og fra.
Man skal kaste sig ind i detailbranchen, hvis man elsker at have med mennesker at gøre og elsker at opnå resultater. Branchen indeholder mange spor, lige fra sælger til topleder. Der er mange muligheder i detail, man skal bare huske, at det er kunderne, vi lever af!
5 gode råd
1. Konstante målsætninger og opfølgning – både over for sig selv og sine medarbejdere.
2. Tænk ud af boksen og gør noget anderledes – det giver en god energi og gode resultater.
3. Mennesker er forskellige. Derfor er situationsbestemt ledelse vigtigt. Det har jeg opnået de bedste resultater med.
4. Inspirer og stil krav. Det motiverer og skaber resultater.
5. Tag konflikten og vær ærlig som leder.
Læs flere detailkarrierer her
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops