Trods stor usikkerhed kan topchef fremvise 172 mio. i overskud
Coronakrisen var en kæmpe sten i skoen og forstyrrede endda topchefens nattesøvn. Men dansk gigant har stadig fast grund under fødderne.
På et tidspunkt begyndte topchefen for Ecco - Steen Borgholm - at blive en smule ængstelig over udbruddet af coronavirus, selvom den danske skogigant hele tiden har været godt rustet til at stå imod en krise.
Det siger han i et interview til Avisen Danmark i anledning af Eccos årsregnskab for 2020.
- Jeg kan huske, at jeg tilbage i marts vågnede midt om natten nogle gange og begyndte at lave regnestykker. Så kom jeg lige i tanke om nogle ting og skulle have styr på, hvordan det ville påvirke os. Men vi har aldrig været i panik, siger Steen Borgholm til avisen.
Coronakrisen endte da heller ikke med at pille økonomien i Ecco fuldstændig fra hinanden. Tilbagegangen er dog til at føle på:
Efter et 2020 præget af coronavirus og tvangslukkede butikker kan den enorme virksomhed lande et samlet overskud på godt 172 millioner kroner efter skat - i 2019 var gevinsten over en milliard, fremgår det af årsrapporten.
Samtidig falder omsætningen med rundt regnet 20 procent til et niveau lige omkring otte milliarder kroner.
- Resultaterne for 2020 afspejler følgevirkningerne af pandemien, som betød midlertidige lukninger af de fleste af vores butikker og en uhørt nedgang i vores indtjening. Men endnu en gang har vores forretningsmodel og organisation vist sig at være robust og klar på at rykke hurtigt, stiger Steen Borgholm i en kommentar til regnskabet.
Ifølge årsrapporten har Ecco 2.180 monobrand-butikker verden over, hvilket er 49 færre i forhold til 2019.
Tunge investeringer under pandemi
Midt i kriseåret har Ecco fortsat sine investeringer, som samlet set løb op i halvanden milliarder kroner. Så høj har den udgiftspost aldrig været før.
Blandt andet har virksomheden overtaget ejerskabet af de russiske Ecco-butikker og flere andre butikker i Mellemøsten og Holland. Derudover har udviklingen af digitale platforme også krævet tunge investeringer.
- Sko er hårdt ramt af krisen. Det viser både vores samt andres regnskaber. Når vi sammenligner os, ligger vi i den bedste tredjedel resultatmæssigt gennem 2020, siger Steen Borgholm til Finans.
- Vi har en styrke ved at være gældfrie og med finansielle muskler til at agere. Der skal i dag penge til at nå forbrugere. Salget afgøres ikke på strøget - men i den digitale tilstedeværelse. Her har vi valgt at investere og styrke os også under coronaperioden, siger Steen Borgholm.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Landsdækkende kæde får foden inden for hos Meny
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops