Svenske virksomheder er skuffede over salget på Amazon
En plads på svensk Amazon fører ikke nødvendigvis til en gigantisk omsætning. Flere virksomheder er skuffede.
Det vakte en del opsigt, da Amazon for første gang gik ind på det skandinaviske marked med en svensk hjemmeside i oktober sidste år.
Amazon kan med sin enorme størrelse sende rystelser gennem hele detailhandlen og true lokale butikker på levebrødet. Sådan har advarslen lydt fra flere tider.
Men omkring fire måneder efter lanceringen i Sverige står en del virksomheder skuffede tilbage, fordi de regnede med, at en plads på Amazon ville få salget stige markant. Det skriver Børsen på baggrund af udtalelser fra Amazons svenske salgschef, Andreas Baller.
- Det er ikke sket. Hvis en sælger starter i Tyskland (tysk Amazon, red.) er det klart, at kundegrundlaget er meget større end i Sverige, og derfor bliver det en langsom opstart. Det er det, vi snakker med virksomhederne om nu, sagde Andreas Baller til et seminar afholdt af Dansk Industri.
Lille interesse fra danske butikker
I Tyskland og USA sidder Amazon på omkring halvdelen af det samlede marked på nettet. På det britiske marked er det en tredjedel.
Så vidt kommer det ikke til at gå i Danmark lige med det første, lyder vurderingen fra Niels Ralund. Virksomhederne er nemlig godt rustet - og samtidig er interessen forholdsvis lille. Blot fire procent af landets butikker regner med at gøre brug af en dansk version af Amazon, når det bliver aktuelt.
- E-handelsmarkedet er ganske modent i Danmark, og de danske e-handlere har heldigvis haft god tid til at forberede sig på Amazon, så jeg forventer ikke, at de tromler det danske marked, som vi har set andre steder, siger Niels Ralund.
7 ud 10 danske netbutikker vurderer, at Amazon i løbet af to år vil sidde på mindst 10 procent af e-handelsmarkedet. Det svarer til cirka 15 milliarder kroner om året.
LÆS OGSÅ: Opdager en masse uheldige fejl på svensk Amazon
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Burgerkæde satser på utraditionelle koncepter i jagten på kunder
Skovler millioner ind trods corona: - Det ligger ikke til os at klynke
Butikker skylder milliarder: Genåbningen alene fjerner ikke puklen
Kundernes ønsker får Dagrofa til at opdatere uddannelse
Fotokæde dropper hovedkontor: Flytter ind hos elektronikkæde
Finalisterne til E-handelsprisen 2021 er fundet
7-Eleven har fundet kædens bedste købmænd efter et specielt år
Svigtende butikssalg sender modebrand ud i konkurs
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør butikker over 5000 m2 kunne åbne på samme vilkår som mindre butikker?
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Holch Povlsen svarer tilbage på kritik fra minister
Burgerkæde satser på utraditionelle koncepter i jagten på kunder
Butikker skylder milliarder: Genåbningen alene fjerner ikke puklen
Svigtende butikssalg sender modebrand ud i konkurs
Seneste nyheder
Burgerkæde satser på utraditionelle koncepter i jagten på kunder
Skovler millioner ind trods corona: - Det ligger ikke til os at klynke
Butikker skylder milliarder: Genåbningen alene fjerner ikke puklen
Kundernes ønsker får Dagrofa til at opdatere uddannelse
Fotokæde dropper hovedkontor: Flytter ind hos elektronikkæde
Seneste blogindlæg
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Det er tid til at udvide din B2B-forretnings online tilstedeværelse
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser