Svensk ombudsmand kritiserer H&M
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
Den svenske reklameombudsmand udtaler kritik af en meget solbrændt model i en reklame fra tøjgiganten H&M.
Det var ikke i orden, da H&M i foråret lancerede en badetøjskollektion med en reklame med en alt for solbrændt model. Det slår den svenske reklameombudsmand nu fast.
Reklameombudsmanden udtaler kritik af H&M's reklame. I udtalelsen hedder det:
- Reklameombudsmandens udtalelsesudvalg finder, at reklamen er designet med fravær af en passende fornemmelse for social ansvarlighed. Reklamen strider dermed mod artikel 1 i Det Internationale Handelskammers regler for reklame og markedsføring.
Fremhæver skadeligt ideal
Reklamen, der er brugt i en lang række lande, viser en solbrændt model i en lyserød bikini (billede). I maj var den svenske pendant til Kræftens Bekæmpelse, Cancerfonden, ude med en kritik af reklamen, som organisationen mente udtrykte et usundt ideal, der kunne lede til flere tilfælde af hudkræft.
Det er man enig i hos reklameombudsmanden.
- Udvalget finder at modellen er meget solbrændt. Det er alment kendt, at en overdreven eksponering af huden for solens skadelige stråler er skadelig og kan lede til hudkræft. Reklamen viser gennem modellens meget solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter, skriver udvalget i udtalelsen.
Flere har også anmeldt reklamen for at være kønsdiskriminerende, men det mener reklameombudsmanden ikke er tilfældet.
Har ikke mødt kritik andre steder
Hos H&M beklager man, hvis man har forarget nogen.
- Det er trist, hvis vi har forarget nogle kunder, vi ønskede blot at vise vores nyeste badetøj, siger Håcan Andersson, der er pressekontakt hos H&M, til Aftonbladet.
Han fortæller til Aftonbladet, at man ikke har mødt lignende kritik i andre af de 43 lande, hvor reklamen har været bragt.
Se hele udtalelsen fra den svenske reklameombudsmand her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Et bud på fremtidens indkøbskurv bliver nu testet i Netto
Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Hvordan tror du Black Friday ender i 2021 sammenlignet med sidste år?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende