Supermarkeder hjælper danske forbrugere til endnu et verdensmesterskab
Ingen bruger flere penge på økologi end de danske forbrugere, viser en ny opgørelse. Supermarkederne er en del af årsagen.
I gennemsnit bruger danske forbrugere 2.580 kroner på økologiske varer om året. Det viser en international opgørelse.
Beløbet er stort nok til at sende Danmark ind på den absolutte førsteplads for andet år i træk. Ifølge Vegetarisk Forening spiller supermarkederne en væsentlig rolle.
- En del af forklaringen på vores verdensmesterskab er, at økologiske fødevarer har en fremtrædende plads i de supermarkeder, hvor danskerne gør deres daglige indkøb. I mange andre lande skal kunderne i specialbutikker for at købe økologi, siger Pernille Bundgård. Hun er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
- Men en anden del af forklaringen er, at forbrugerne i stigende grad efterspørger fødevarer, der leverer på bæredygtighed, siger hun.
Den økologiske markedsandel i Danmark ligger på 12,1 procent, viser opgørelsen, som det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation IFOAM har udarbejdet.
LÆS OGSÅ: Coops nye lavpriskæde bliver udvidet med bæredygtig butik
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Coop åbner et nyt kapitel i driften af ny discountkæde
Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne
Stor kæde af genbrugsbutikker slår salgsrekord
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops