Store danske tøjmærker skriver under på nul destruktion
En række af de største modevirksomheder i Danmark har lovet, at de ikke vil smide nyt tøj ud. Men ikke alle hopper med på vognen.
Gennem de senere år har der været flere historier fremme om store modevirksomheder, som sender overskydende tøj ud i skraldecontaineren.
Det har fået Forbrugerrådet Tænk til at spørge 85 virksomheder fra branchen, der repræsenterer 115 mærker, om de kan tilslutte sig et løfte om ikke at destruere og kassere overskydende tøj, der ikke fejler noget.
I alt 50 virksomheder endte med at skrive under på løftet. Det gælder blandet andet Salling Group, Coop, H&M, Bestseller og Boozt.
Se alle virksomhedernes svar HER.
- Der er ingen tvivl om, at branchen har arbejdet med bæredygtighed de senere år. Men der er heller ingen tvivl om, at man langtfra er i mål endnu bl.a. i forhold til at bekæmpe overproduktion af tøj. Det viser vores rundspørge også, siger Anja Philip. Hun er formand for Forbrugerrådet Tænk
- Både forbrugere og virksomheder kan og skal bidrage til at bekæmpe tøjspild. Hvis man som forbruger skal bakke op om denne del af indsatsen, skal det være nemt at vælge, og vi giver derfor forbrugerne mulighed for at kigge og handle efter, hvilke brands der lover ikke at smide nyt tøj ud, siger hun.
Produktionen af tøj belaster miljø og klima med den samme mængde drivhusgas som al bilkørsel i verden, viser tal fra den grønne tænketank Concito.
LÆS OGSÅ: Dyr oprydning: Presset modekæde ramt af økonomisk tilbagefald
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Coop åbner et nyt kapitel i driften af ny discountkæde
Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne
Stor kæde af genbrugsbutikker slår salgsrekord
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops