Søstrene Grene piller populære varer ud af sortimentet

Søstrene Grene kører med tomme hylder i alle sine butikker for at markere fravalget af cellofan og gavebånd af plastik. Foto: PR.
For nogle kunder kan det være ubelejligt, forklarer kædens topchef, som har tænkt over et spørgsmål, de fleste retailere frygter.
Søstrene Grene vender ryggen til en række populære produkter.
Det drejer sig om cellofan og gavebånd af plast, som den store butikskæde ellers sælger mellem en halv og en hel million stykker af om året.
Ifølge topchefen - Mikkel Grene - har det været en svær beslutning, fordi det kan påvirke forholdet til kunderne i negativ retning, når de sædvanlige varer forsvinder fra hylderne.
- Vi ved, at nogle kunder måske vil se det som ubelejligt, at de kommer til at gå forgæves efter produkter, som de plejer at kunne finde hos os, siger Mikkel Grene og fortsætter:
- Vi har da også stillet os selv det spørgsmål, de fleste retailere frygter: ”Vil vores kunder bare finde disse produkter i en anden forretning? Skal vi helt bevidst sende kunderne et andet sted hen?”
Tomme hylder
I sidste ende valgte Søstrene Grene altså at vægte udfasningen af engangsplastik højere end at bevare hele det gamle sortiment.
- Det er en forretningsmæssig stor beslutning, da det drejer sig om store mængder, for eksempel når vi taler cellofanruller og gavebånd af engangsplast, siger Mikkel Grene.
For at markere fravalget af engangsplastik, har kæden valgt at holde nogle af hylderne tomme i butikkerne.
- Enhver retailer vil jo sige, at tomme hylder i en butik er et no-go. Men vi har valgt at dedikere et salgsområde i hver butik, hvor vi i en periode sætter tomme hylder og tomme Søstrene Grene-kasser op, der skal repræsentere de produkter, vi har fjernet fra vores sortiment. Vi håber, det vil få vores kunder til at stoppe op og fundere over initiativet, siger direktøren.
Søstrene Grene har over 240 butikker fordelt på 15 lande og webshop i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Frankrig samt partnerdrevne webshops i Schweiz og Island.
LÆS OGSÅ: Søstrene Grenes topchef er spændt på modtagelsen af nyt initiativ
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Søstrene Grene vinder pris for bedste detailkoncept
Erfaren detailprofil skal styrke væksten i Søstrene Grene
Fortrøstningsfuld topchef genopliver vækstdrømme i Søstrene Grene
Dansk topmøde: Supermarked får fingrene i varer fra Søstrene Grene
Afstemning
Seneste nyheder
Stor butikskæde skal i retten i sag om koordinerede priser
Antallet af kunder vokser markant i vækstår for Rema 1000
Gammel svensk forretning kommer til Danmark
Regeringen: Vildledende markedsføring skal kunne give fængsel
Væksten er væk hos en ellers fremadstormende kæde
Illums Bolighus åbner sjælden flagskibsbutik herhjemme
Intensivt arbejde skærer stor luns af energiforbruget hos Coop
Alle finalisterne til E-handelsprisen er fundet
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stor butikskæde skal i retten i sag om koordinerede priser
Antallet af kunder vokser markant i vækstår for Rema 1000
Gammel svensk forretning kommer til Danmark
Regeringen: Vildledende markedsføring skal kunne give fængsel
Væksten er væk hos en ellers fremadstormende kæde
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops