Sådan skal butiksansatte tackle kunder uden corona-etikette
Når kunderne ikke viser hensyn i butikkerne, så står de ansatte i en svær situation. En kampagne fra HK Handel skal hjælpe.
I de butikker, som stadig kan tage imod kunder, skal kunderne huske at bruge mundbind, spritte hænder, holde afstand og handle ind uden selskab.
En ny kampagne fra HK Handel skal klæde de butiksansatte på til at håndtere de kunder, som glemmer at tage hensyn, eller helt bevidst vælger at se bort fra retningslinjerne.
- Som butiksansat er man vant til at servicere kunderne, ikke gå i rette med dem. Men det kan være nødvendigt at påtale over for en kunde, at han eller hun skal huske at overholde coronarestriktionerne, siger Per Tønnesen. Han er formand for HK Handel.
- Det skal de butiksansatte gøre på en god måde, som ikke optrapper en konflikt. Derfor er vi nu med til at lancere en kampagne rettet mod de butiksansatte, så de får de fornødne dialogredskaber, siger han.
Ansatte skal ikke være coronapoliti
Kampagnen består af film og undervisningsmateriale, der har branchefællesskabet BFA og en række arbejdsgivere og arbejdstagere - heriblandt HK Handel - som afsender.
- Det skal selvfølgelig føles trygt for at butiksansatte at gå på arbejde, og det vil vi sætte fokus på med den fælles indsats, siger Per Tønnesen.
- Det er vigtigt, at arbejdsgiverne inddrager de butiksansatte og lokale arbejdsmiljørepræsentanter i arbejdet med, hvordan konflikter med kunder skal håndteres, da det er dem, der ofte har den indledende kontakt med kunderne, siger han.
Formanden understreger, at de ansatte ikke skal agere coronapoliti. Hvis der er kunder, som trods gentagne opfordringer nægter at overholde retningslinjerne, skal butiksledelsen – og i sidste ende politiet – involveres.
Gode råd til butikspersonale
Kilde: HK Handel
- Vær tydelige i kommunikationen: Hvilke regler gælder om skiltning i butikken, antal kunder og adgang til håndsprit?
- Fælles viden om håndtering af myndighedernes retningslinjer: Hvilke krav stilles til kunderne og butikken? Hvem er undtaget? Kontakt politiet hvis kunden ikke vil forlade butikken.
- Hav faste aftaler: Aftal, hvad I kan gøre, hvis man har svært ved at tackle situationen eller ikke har overskud til at håndtere en konflikt. Det kan nemlig i det tilfælde være bedre at få en kollega til at hjælpe, før konflikten optrapper
- Del jeres oplevelser: Sæt konflikter og konflikthåndtering på dagsordenen - tal åbent om jeres oplevelser med konflikter, og om hvordan I takler eller kan takle dem
- Anerkend, at det ikke altid kan lykkes at håndtere en konflikt. Tal om, hvordan I kan støtte hinanden i selve konflikten og bagefter.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Burgerkæde satser på utraditionelle koncepter i jagten på kunder
Skovler millioner ind trods corona: - Det ligger ikke til os at klynke
Butikker skylder milliarder: Genåbningen alene fjerner ikke puklen
Kundernes ønsker får Dagrofa til at opdatere uddannelse
Fotokæde dropper hovedkontor: Flytter ind hos elektronikkæde
Finalisterne til E-handelsprisen 2021 er fundet
7-Eleven har fundet kædens bedste købmænd efter et specielt år
Svigtende butikssalg sender modebrand ud i konkurs
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør butikker over 5000 m2 kunne åbne på samme vilkår som mindre butikker?
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Holch Povlsen svarer tilbage på kritik fra minister
Burgerkæde satser på utraditionelle koncepter i jagten på kunder
Butikker skylder milliarder: Genåbningen alene fjerner ikke puklen
Svigtende butikssalg sender modebrand ud i konkurs
Seneste nyheder
Burgerkæde satser på utraditionelle koncepter i jagten på kunder
Skovler millioner ind trods corona: - Det ligger ikke til os at klynke
Butikker skylder milliarder: Genåbningen alene fjerner ikke puklen
Kundernes ønsker får Dagrofa til at opdatere uddannelse
Fotokæde dropper hovedkontor: Flytter ind hos elektronikkæde
Seneste blogindlæg
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Det er tid til at udvide din B2B-forretnings online tilstedeværelse
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser