Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Så meget kostede Nettos britiske eventyr

Foto: PR - Claus Sjödin



Onsdag den 25 januar 2017 kl. 10:55 - Kilde: FødevareWatch

Satsningen på det britiske marked endte med at blive en dyr affære for Dansk Supermarked og Sainsbury’s, skriver FødevareWatch.

I sommeren 2016 måtte Netto opgive sine planer om at bide sig fast på det britiske marked og lukke sine butikker efter bare to år.

Nu står det klart, at satsningen har betydet enorme udgifter for Dansk Supermarked og den britiske samarbejdsparter Sainsbury’s. Det viser en gennemgang af regnskaberne for selskabet Netto Limited, som mediet FødevareWatch har foretaget.

Samlet set har satsningen kostet kapitalindsprøjtninger på 85 mio. pund - eller over 800 mio. danske kroner. Ifølge regnskabet fra 2015 har Dansk Supermarked og Sainsbury’s delt udgifterne ligeligt imellem sig.

Tilførslen af ny kapital fortsatte helt ind i 2016, hvor der i alt blev givet 364 mio. kroner til Netto Limited i fem portioner. Ud af dem er de to sidste med al sandsynlighed gået til at lukke forretningen ned, skriver FødevareWatch, som har fået afslag på et mundtligt interview med Dansk Supermarked. 

Derfor lukkede Netto

Satsningen på det britiske marked begyndte i 2014 og sluttede allerede i sommeren 2016, hvor Dansk Supermarked og Sainsbury’s besluttede at lukke alle sine 16 butikker.

- Selv om vi er meget tilfredse med butikkernes salgsudvikling, står det samtidig også klart for begge parter, at en udrulning ville kræve betydeligt større skala over en kort periode for at blive rentabel og opnå langsigtet profitabilitet, udtalte administrerende direktør for Dansk Supermarked, Per Bank, i en pressemeddelelse umiddelbart efter lukningerne.

- Netop skaleringen af forretningen har været en udfordring på grund af begrænset tilgængelighed af velegnede butiksplaceringer, og derfor har vi sammen med Sainsbury's besluttet at afslutte vores joint venture, fortsatte han.

De fleste af de lukkede Netto-butikker er siden blevet købt af konkurrenten Home Bargains, som vil bruge de tomme lokaler til at udvide sin egen discountkæde.

LÆS OGSÅ: Netto-butikker i Storbritannien solgt til rigmand

Læs hele artiklen på FødevareWatch


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD