Pris-bommert får Matas til at annullere masser af ordrer
Kunder i tusindtal nåede at slå til i netbutikken, før Matas rettede fejlen. Men kan ordrerne annulleres? Forbrugerrådet er i tvivl.
Egentlig havde Matas planlagt at give medlemmerne 20 procents rabat på alle parfumer i netbutikken. Men noget gik galt, skriver BT og Ekstra Bladet.
I flere timer endte parfumerne med at koste en tyver - uanset førpris. Da Matas endelig rettede fejlen, havde 2.800 kunder slået til.
De kommer sandsynligvis til at vente forgæves ved postkassen, for Matas har nemlig annulleret de mange netordrer.
- En parfume, der koster 500 kroner, burde have kostet 400 kroner, men kostede pludselig 20 kroner, siger Elisabeth Toftmann Klintholm til Ekstra Bladet. Hun er chef for Investor Relations og Corporate Affairs i Matas.
- Vi har annulleret ordrerne jævnfør vores generelle handelsbetingelser, hvor vi tager forbehold for pris- og trykfejl, og det må man sige, at der helt tydeligt er tale om i det her tilfælde, fortsætter hun.
Forbrugerrådet er i tvivl
Om Matas med rette kan annullere alle ordrene er svært at vurdere, siger Forbrugerrådets vicedirektør, Vagn Jelsøe, i en kommentar til BT.
Det springende punkt er, om den enkelte kunder handler i god tro. Hvis fejlen er indlysende - koster en bil 20 kroner - har butikken ret til at holde på varerne. Med parfume er det sværere at gennemskue, mener han.
- Man kigger på køberne – om det er en person, der har forstand på det her område og bevidst har handlet på fejlen. Har de købt 100 parfumer, så er der nok en bagtanke. Altså, har man købt mange eksemplarer af varen, ville det tale imod kundens sag, siger Vagn Jelsøe til BT.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
En af topfolkene i Lidl siger farvel og tak
Matas vil styrke væksten med investering på over en halv milliard
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops