Omstridt gebyr afskaffet - netbutikker kan ånde lette op
Netbutikker, der er blevet svindlet, hænger normalt på hele udgiften, inklusiv et ekstra gebyr. Men nu kan gebyret fjernes. FDIH jubler.
I flere år har danske netbutikker været nødt til at betale et gebyr på 250 kroner, når de har været udsat for svindel. Eksempelvis har netbutikkerne skullet betale beløbet tilbage til en kunde, hvis andre har misbrugt deres kort til køb over nettet. Og oven i det, har de skulle betale et gebyr på 250 kroner. Men det bliver der lavet om på nu.
FDIH glæder sig
- Det har været en mærkesag for os, og vi har virkelig gjort, hvad vi kunne for at få gebyret fjernet, så det er en fantastisk nyhed, at der er blevet lyttet til vores frustrationer og argumenter, siger Niels Ralund, der er administrerende direktør i netbutikkernes interesseorganisation FDIH.
- Netbutikkerne har været massivt ramt af svindel, som har kostet dem skyhøje beløb, og mange har ikke følt, at de fik den nødvendige hjælp. Når de så samtidig skulle betale 250 kr., hver gang de blev svindlet, så har mange følt sig taget godt og grundigt ved næsen. For nu at sige det pænt. Og jeg forstår dem godt, fortsætter han.
Gebyrfrihed kræver ny installation
Gebyret kaldes for chargeback-gebyret. Det kan dog kun undgås, hvis man som butik har installeret Dankort Secured by Nets.
- De forretninger, der har implementeret Dankort Secured by Nets, oplever en mærkbar reduktion af misbruget på Dankort. Flere forretninger er på vej, og vi ser det som et helt naturligt skridt at fjerne charge back-gebyret for de forretninger, der tilknytter Dankort Secured by Nets til deres webshop, siger Henriette Dunkjær Andersen, Direktør med ansvar for Salg af Dankort i Nets.
LÆS OGSÅ: Dyr fragt skræmmer kunder væk fra danske netbutikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops