Se top 10: Danmark er et skridt foran i nordisk omnichannel-kapløb
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
Omnichannel top 3
Konsulenthuset Impact har fundet frem til de nordiske detailvirksomheder, som klarer sig bedst i disciplinen omnichannel.
Omnichannel top 10:
01: Elgiganten i DK - 78
02: Matas - 76
03: Imerco - 71
04: H&M - 69
05: HiFi Klubben i DK - 69
06: Sport 24 - 67
07: Elkjöp - 66
08: Quint - 65
09: Kaufmann - 65
10: Elgiganten (SE) - 65
11: Sportmaster - 65
Om Omnichannel Index 2020
- Impact har analyseret 253 virksomheders performance på 51 parametre.
- Parametrene spænder over fem faser af kunderejsen; awareness, consideration, purchase, in-store og loyalty.
- Der har også været mystery shoppers hos samtlige virksomheder, som er blevet tildelt en samlet score på 0-100.
Kilde: Impact
Stor elektronikkæde er længst fremme i disciplinen omnichannel, viser en analyse, der også sætter navn på de bedste retailere i Norden.
Konsulenthuset Impact har set nærmere på, hvordan de nordiske detailvirksomheder klarer sig inden for disciplinen omnichannel.
Og set med de rød-hvide briller er undersøgelsen Omnichannel Index opløftende læsning: Den danske detailhandel er nemlig et skridt foran både Sverige og Norge.
Blandt de ti nordiske virksomheder, der er bedst til at skabe en god kundeoplevelse på tværs af den fysiske butik og netbutikken, er otte af dem danske. I gennemsnit har de danske virksomheder fået tildelt 46 point i undersøgelsen, mens de norske og svenske begge har fået 43.
- De bedste virksomheder er gode til at bruge deres redskaber til at få kunderne ned i butikkerne og skabe en sammenhængende oplevelse, siger Kasper Holst i en pressemeddelelse. Han er adm.direktør i Impact.
- Det kan for eksempel være ved at guide kunden på livechat, ved at indkøbskurven følger med på tværs af forskellige platforme, eller ved at man på nettet kan se, hvor mange varer, der er tilbage i den fysiske butik, siger Kasper Holst.
Set over en bred kam klarer de danske virksomheder sig langt bedre end sidste år. Dengang lå gennemsnittet blandt de danske virksomheder på 33 - altså betydeligt mindre end dette års score på 46.
Men der er stor forskel. Hvor kendte brands som Elgiganten, Matas og Imerco scorer næsten 80 point, ligger de dårligste helt nede på omkring 15.
Skal fastholde kunder
Trods forbedringerne er der især et punkt, der trænger til at blive taget bedre hånd om, understreger Kasper Holst. Mange virksomheder, som er gode i den indledende markedsføring, halter til lidt når det gælder fastholdelse af kunder gennem eksempelvis loyalitetsprogrammer.
- Kigger vi på de enkelte brancher klarer elektronikbranchen sig bedst i undersøgelsen, og her har aktørerne også været rigtig gode i den opfølgende service- og fastholdelsesfase, siger Kasper Holst.
- Det er områder, hvor en spiller som Amazon, der sandsynligvis snart kommer til Danmark, er meget skarp. At indsamle data om kunderne er ekstremt vigtigt, for at man hele vejen igennem kan levere en personaliseret service med relevant indhold, siger Kasper Holst.
Impact har udpeget ni kriterier som essentielle i konkurrencen med Amazon, men kun fem procent af virksomhederne lever op til hele rækken. Click & Collect er et af kriterierne, og det tilbydes ifølge undersøgelsen af 76 procent af de danske butikker. Flere gør bare ikke kunderne opmærksomme på det.
- Halvdelen af de danske butikker, der tilbyder Click & Collect, skriver det ikke en gang på produktsiden. Det er jo ganske nemt at rette op på, men ikke desto mindre et vigtigt forbedringspotentiale, siger Kasper Holst.
LÆS OGSÅ: Butikker kæmper for at holde trit i omnichannel-kapløbet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Et bud på fremtidens indkøbskurv bliver nu testet i Netto
Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Hvordan tror du Black Friday ender i 2021 sammenlignet med sidste år?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende