Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Nye tal: Danskerne vil bruge færre penge på sommerudsalget

Foto: detailfolk.dk



Tirsdag den 30 august 2016 kl. 10:09 af: Kristian Holgersen

Forbrugerne har sat færre penge af til sommerudsalget end sidste år. Det viser en ny undersøgelse, som også afslører de mest populære varer.

Over hele landet er sommerudsalget skudt i gang med massevis af nedsatte varer på hylderne. Alligevel er danskerne tilbageholdende med at bruge for mange penge. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.

21 procent af danskerne har således sat færre penge af til sommerudsalget end sidste år, mens blot 6 procent har planer om at øge deres indkøb. Samtidig vil 41 procent bruge det samme beløb.

En af forklaringerne er økonomisk usikkerhed, men butikkerne har også selv en del af skylden, fordi kunderne efterhånden bliver præsenteret for slagtilbud og salgskampagner året rundt. Det gør sommerudsalget mindre specielt.

- Kampen om forbrugernes penge er benhård, og alle kneb gælder for at få fat i dem. Derfor lokker butikkerne med løbende rabatter, jubilæumssalg, forårssalg, sommersalg, særtilbud, Black Friday, prisgarantier og meget mere. Det er helt sikkert med til at udvande de klassiske udsalg, som i stigende grad drukner i mængden, siger forbrugerekspert i Deloitte, Peter Mølkjær, i en pressemeddelelse.

Tøj og sko sælger bedst
Alligevel bliver der stadig langet en masse varer over disken under sommerudsalget. Blandt dem er tøj og sko de mest populære hos kunderne, mens musik og film rutsjer ned på listen.

- Det er ikke mange år siden, man kunne finde tusindvis af CD’er og DVD’er på udsalg i august, men den handel er stort set forsvundet fra gadebilledet. I dag får man typisk sin underholdning fra streamingtjenester på nettet, som jo ikke er bundet af de traditionelle udsalgsperioder. Det skaber helt nye forbrugsmønstre og sætter de fysiske butikker under pres, siger Peter Mølkjær.

Her er den fulde liste over de varer, kunderne planlægger at lægge i indkøbskurven:

32 pct. vil købe tøj
22 pct. vil købe sko
11 pct. vil købe elektronik
9 pct. vil købe kosmetik og plejeprodukter
8 pct. vil købe boligtilbehør og brugskunst
7 pct. vil købe tasker og accessories
7 pct. vil købe køkkenudstyr
7 pct. vil købe bøger
6 pct. vil købe sportsudstyr
6 pct. vil købe møbler
4 pct. vil købe musik, film og spil
4 pct. vil købe hårde hvidevarer
3 pct. vil købe smykker eller briller

Kilde: Deloitte

LÆS OGSÅ: Er det lovligt at holde udsalg hele året?



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD