Nye tal: Danskerne vil bruge færre penge på sommerudsalget
Forbrugerne har sat færre penge af til sommerudsalget end sidste år. Det viser en ny undersøgelse, som også afslører de mest populære varer.
Over hele landet er sommerudsalget skudt i gang med massevis af nedsatte varer på hylderne. Alligevel er danskerne tilbageholdende med at bruge for mange penge. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
21 procent af danskerne har således sat færre penge af til sommerudsalget end sidste år, mens blot 6 procent har planer om at øge deres indkøb. Samtidig vil 41 procent bruge det samme beløb.
En af forklaringerne er økonomisk usikkerhed, men butikkerne har også selv en del af skylden, fordi kunderne efterhånden bliver præsenteret for slagtilbud og salgskampagner året rundt. Det gør sommerudsalget mindre specielt.
- Kampen om forbrugernes penge er benhård, og alle kneb gælder for at få fat i dem. Derfor lokker butikkerne med løbende rabatter, jubilæumssalg, forårssalg, sommersalg, særtilbud, Black Friday, prisgarantier og meget mere. Det er helt sikkert med til at udvande de klassiske udsalg, som i stigende grad drukner i mængden, siger forbrugerekspert i Deloitte, Peter Mølkjær, i en pressemeddelelse.
Tøj og sko sælger bedst
Alligevel bliver der stadig langet en masse varer over disken under sommerudsalget. Blandt dem er tøj og sko de mest populære hos kunderne, mens musik og film rutsjer ned på listen.
- Det er ikke mange år siden, man kunne finde tusindvis af CD’er og DVD’er på udsalg i august, men den handel er stort set forsvundet fra gadebilledet. I dag får man typisk sin underholdning fra streamingtjenester på nettet, som jo ikke er bundet af de traditionelle udsalgsperioder. Det skaber helt nye forbrugsmønstre og sætter de fysiske butikker under pres, siger Peter Mølkjær.
Her er den fulde liste over de varer, kunderne planlægger at lægge i indkøbskurven:
32 pct. vil købe tøj
22 pct. vil købe sko
11 pct. vil købe elektronik
9 pct. vil købe kosmetik og plejeprodukter
8 pct. vil købe boligtilbehør og brugskunst
7 pct. vil købe tasker og accessories
7 pct. vil købe køkkenudstyr
7 pct. vil købe bøger
6 pct. vil købe sportsudstyr
6 pct. vil købe møbler
4 pct. vil købe musik, film og spil
4 pct. vil købe hårde hvidevarer
3 pct. vil købe smykker eller briller
Kilde: Deloitte
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Per Bank melder om pænt overskud i Salling Group
Succesfuld skomand vinder markedsandele
HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Kuldsejlet køkkenkæde tiltrækker flere mulige købere
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Holch Povlsen må notere sig et stort milliontab i dansk modeportal
7-Eleven indgår aftale om levering hele døgnet
Topchef jubler over endnu et rekordår for DK Company
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Per Bank melder om pænt overskud i Salling Group
Succesfuld skomand vinder markedsandele
HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Kuldsejlet køkkenkæde tiltrækker flere mulige købere
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops