Mistroiske forbrugere: Butikker skruer unødigt meget på prisen
De stigende priser skaber mistillid. Langt størstedelen af forbrugerne mener, at butikkerne udnytter inflationen, viser undersøgelse.
Hele 74 procent af forbrugerne mener, at virksomheder pumper prisen unødigt højt op under dække af inflation og uro på verdensmarkederne.
Det skriver Mediet Markedsføring, som henviser til en undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af bureauerne Hearts & Science og Annalect.
- At de (forbrugerne, red) simpelthen ikke har tillid til prisstigningerne, det er vildt, siger Claus Andersen, adm. direktør i mediebureauet Hearts & Science, til Mediet Markedsføring.
- Mange virksomheder bliver lige nu lokket af at give sig i kast med meget taktisk kommunikation og kampagner med gode slagtilbud. Men det her viser, at virksomhederne i krisen virkelig skal arbejde på at opbygge tillid til deres brand. Det må de ikke glemme, siger han.
Forventer priskrig
I dagligvarehandlen er kampen om julekunderne sat ind med enorme prisbesparelser på eksempelvis smør og flæsk. Et slagtilbud på Lurpak var for nogle dage siden nok til at overbelaste Nettos hjemmeside.
Det kan tolkes utroværdigt, når priserne pludselig styrtdykker til langt under det halve, forklarer detailekspert Bruno Christensen til BT. Han understreger samtidig, at danskerne nok også forventer en priskrig.
Hos Salling Group bliver de store nedslag i pris set som en investering, som skal lokke kunderne indenfor.
- Forklaringen er, at vi investerer i, at vi kan sænke prisen ned i et rigtig attraktivt niveau. Vi sætter penge til for hver pakke, vi sælger til den pris, siger Jacob Krogsgaard Nielsen til BT. Han er pressechef i Salling Group.
LÆS OGSÅ: Discountkæde ramt af problemer efter tilbud på efterspurgt vare
Læs hele artiklen på Mediet MarkedsføringFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops