Kamp på dagligvaremarkedet: Føtex vil også sælge lokale varer
Nu går Føtex også ind i kampen om salget af lokale varer til danskerne med et nyt samarbejde.
Flere og flere danske supermarkeder forsøger sig med at sætte lokale varer på hylderne. Senest har SuperBrugsen meldt ud, at kæden har stor succes med salget af lokale varer.
LÆS OGSÅ: SuperBrugsen fordobler salg af lokale varer
Og nu er Føtex også hoppet med på vognen.
Kæden har indgået et samarbejde med fødevare-entreprenørvirksomheden GO’local, der skal være bindeled mellem producenterne og Føtex.
- Vi vil gerne sikre kunderne nærhed og kendskab til producenterne bag den mad, de køber. Vi vil også gerne understøtte og fremtidssikre små, danske fødevareproducenter, og det kan vi gøre med det nye koncept ved at tilbyde små producenter et stabilt afsætningsgrundlag og en større kundegruppe i Føtex, siger Føtex’ sortimentschef, Jan Møller, i en udtalelse.
Testes i Føtex food
Konceptet indføres i en testfase i sensommeren, hvor Føtex food-butikkerne får de nye, lokalproducerede kvalitetsvarer ind, men målet er, at alle landets 88 Føtex-varehuse fremadrettet skal forhandle lokalt producerede fødevarer.
- Det har været svært for de små producenter at komme ind på hylderne, fordi vores logistik- og indkøbssystemer slet ikke er gearet til at håndtere små varepartier. Sammen med GO’local har vi nu fundet en unik løsning på det, siger Jan Møller.
Løsningen går ud på, at GO’local tegner aftaler med producenterne ud fra, hvad de har kapacitet til at kunne levere. Samtidig står firmaet Dansk Cater A/S for det praktiske med betaling og leverancer til varehusene, så alting kan foregå i en meget mindre og fleksibel skala.
Leder fortsat efter lokale leverandører
Indtil videre er der forhandlinger i gang med leverandører, som kan levere både mejeri-, fersk- og kolonialvarer, frost, frugt og grønt til de fem Føtex food-supermarkeder, men GO’local efterlyser flere, som vil indgå i porteføljen.
- Vi leder efter dedikerede leverandører – alt fra små gartnerier til pølsemagere og mosterier. Vi vil have producenter med en god historie, der har styr på produktionen og fokus på smag, kvalitet og håndværk, siger Bjarne Agger Sidelmann, der står bag GO'local.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Tilbageholdende forbrugere trækker detailsalget ned
Lidl har kåret årets elev
Dansk mærke lander aftale med fodboldklubben AC Milan
Kædekontor henter ny direktør hos mediekoncern
Stor restaurantkæde ryster en del af underskuddet af sig
Føtex giver unge medarbejdere et direkte talerør til ledelsen
Tidligere butikschef bliver ansvarlig for stor tøjkæde
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops