Her er robotten blevet ny kollega på butiksgulvet
VIDEO: I et amerikansk byggemarked kører en robot rundt i butikken og hjælper kunderne. Se, hvad den kan her.
Nu får de ansatte i et amerikansk byggemarked en ny kollega.
Det er dog næppe en kollega, der vil markere sig på møderne i butikken eller deltage i årets julefrokost. Det er nemlig en robot.
Byggemarkedskæden Lowe's har udviklet en særlig robot, der skal testes i en af kædens butikker i San Jose.
Robotten, der minder om en forvokset R2-D2, er udstyret med en touch-skræm, 3D-scanner og forstår flere forskellige sprog.
Det betyder, at kunderne kan tale med robotten, ligesom de kan vise den en genstand, som den kan scanne og efterfølgende guide kunden til det rigtige sted i butikken. Robotten er udstyret med en kort over butikken, som opdateres løbende. Den primære mål er nemlig at forbedre navigationen i store varehuse, hvor kunderne nemt kan komme på afveje. Den har dog også andre features som eksempelvis muligheden for gennem et videoopkald at sætte kunden i kontakt med en ekspert eller en medarbejder, der ikke er til stede i butikken.
Skal ikke erstatte medarbejderne
Kyle Nel, der er adm. direktør i Lowe's Innovation Labs, der har udviklet robotten, siger i en YouTube-video, at en nye såkaldte OSHbot kan ændre kundeoplevelsen fuldstændig.
Han understreger dog samtidig over for adage.com, at robotten ikke skal erstatte salgspersonalet, men i stedet fungere som et ekstra element i butikkens kundeservice. For mens medarbejderne er gode til at rådgive om kundernes projekter, har robotten til hver en tid styr på, hvor alle produkter befinder sig i butikken.
- Vi kan lade robotterne om at besvare spørgsmål som, hvor er hammeren, siger Kyle Nel til adage.com.
I første omgang skal robotten testes varehuset Orchard Supply Hardware i San Jose for at se, hvordan den fungerer i den virkelige verden. Lowe's har indtil videre ikke planer om at sende robotter ud i andre af kædens butikker.
Se hvordan robotten virker i klippet nedenfor.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops