Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Godt nyt til de danske butikker: Detailsalget steg i januar

Foto: detailfolk.dk



Fredag den 20 februar 2015 kl. 10:06 af: Freja Thorbech

Detailsalget steg i januar, og det kan være et tegn på, at forbrugerne er klar til at sætte gang i den danske økonomi, vurderer Dansk Erhverv.

Der blev langet flere varer over disken i de danske butikker i januar.

Fra december til januar steg detailsalget 0,2 procent. Det samlede detailsalg i perioden november 2014 til januar 2015 var samtidig 0,9 procent højere end i perioden august-oktober 2014. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistiks detailomsætningsindeks.

- Øget detailsalg er en god start på det nye år, og måske et tegn på, at forbrugerne endelig er klar til at hjælpe dansk økonomi fri fra den lavvækst, der stort set har hersket siden krisen ramte. Med dagens tal for detailsalget i januar lader det til, at danskerne har løsnet lidt op for det ellers faste greb om deres penge, siger økonom Mira Lie Nielsen fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv i en udtalelse.

Stigningen i januar skyldes især fremgang i salget af andre forbrugsvarer, mens tøj- og dagligvaresalget trak ned.

Set i forhold til januar sidste år var detailsalget i januar 2,4 procent højere korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage.

For tidligt at spå om godt år

Man skal dog være varsom med at tolke det som en tendens for hele året, vurderer Mira Lie Nielsen.

- De seneste års historik og udvikling i forbruget har dog lært os at være varsomme med blindt at tolke en god start på et givent år som en tendens for året som helhed – flere gange er en god start vendt til stilstand i forbruget senere i året. Vi forventer dog, at privatforbruget rent faktisk vil stige i 2015 i kraft af, at de økonomiske forudsætninger for øget forbrug er til stede, siger hun.

Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Der er dog også internethandel, der ikke indgår i tallene. Det er den, der er foretaget hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder.

LÆS OGSÅ: Højere detailsalg i 2014



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD