Ekspert: Algoritmer kommer til at ændre detailhandlen
Stemmestyrede indkøbssystemer kommer i højere grad til at bestemme, hvad vi køber. Det overflødiggør traditionel markedsføring, vurderer ekspert.
Algoritmer har i mange år domineret, hvilke netbutikker der kommer frem i Googlesøgninger. Men de kommer til at dominere detailbranchen langt mere fremover. Det forklarer fremtidsforsker Mark Curtis fra det digitale designfirma Fjord til Finans.
Algoritmerne betyder, at den traditionelle markedsføring kommer til at ændre sig drastisk. Han nævner Amazons stemmestyrede indkøbsassistent Alexa som eksempel.
- På et par år har vi accepteret det som en normal måde at købe ind på. Min kollega fortalte mig om sin søn på syv år, som manglede batterier til sin Xbox-controller og bad Alexa om at købe nogle. De kom næste dag, og det var Amazons eget mærke, fortæller Mark Curtis.
Befriet for valg
Googles stemmeassistent Siri fungerer på samme måde. Og forbrugerne kommer i fremtiden til at overlade mange beslutninger til den slags indkøbere.
Mark Curtis understreger, at mange forbrugere vil se det som en fordel, fordi de skal træffe færre valg. Til gengæld bliver det meget svært for detailbranchen at nå forbrugerne på samme måde som i dag, hvor man eksempelvis hyrer George Clooney til at gøre opmærksom på sit brand via reklamer.
Navne bliver vigtigere
I stedet bliver det vigtigt, at kunderne kan huske ens navn, for det er det navn, de skal huske, når de bestiller varer, så algoritmen ikke træffer valget.
Han regner også med, at der kommer til at dukke en lang række algoritmer op, som kunderne selv kan detailstyre, i stedet for de nuværende der primært arbejder i Google og Amazons interesse.
LÆS OGSÅ: Analyse-institut kårer de bedste detailkoncepter i 2017
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
En af topfolkene i Lidl siger farvel og tak
Matas vil styrke væksten med investering på over en halv milliard
Topchef reagerer på vækst i Matas: Strategien virker
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops