Facebook bruges oftere til kundeservice
Mange virksomheder bruger i større grad de sociale medier til kundeservice.
Der har ikke været helt ligeså stor succes med annoncering på Facebook, som mange danske virksomheder havde regnet med. Til gengæld er de sociale medier begyndt at vise sig nyttige til kundeservice.
Det skriver online-firmaet Timm Textus i en pressemeddelelse fra Business Direct.
- Facebook, Twitter og endda også Google Plus bruges i dag til andet end reklame. Det er en stor fordel at være tilstede på den samme platform som ens kunder. Man kan hurtigt reagere, hvis en kunde har et problem, eller hvis dette problem har udviklet sig til dårlig omtale, mener Timm Textus.
Den alternative brug af Facebook er ikke ny, og mange danske virksomheder er gode til at udnytte de sociale medier.
LÆS OGSÅ: Forbrugere stemmer Zapp-isen tilbage med 50.000 likes
Sociale medier er tve-æggede sværd
Den direkte kontakt til kunderne og mulighed for annoncering og anden markedsføring gør de sociale medier særdeles nyttige for virksomhederne. Men der er også en bagside af medaljen. På platforme som Facebook og Twitter har kunderne nemlig rig mulighed for at lufte ikke bare positive tilkendegivelser, men også deres frustrationer. Og det er noget, der kan sprede sig hurtigt.
LÆS OGSÅ: Klager spredes på sociale medier
Flere såkaldte "shitstorme" og Facebook-furorer har været i medierne i løbet af de sidste par måneder, hvor blandt andet Netto og Matas er blevet angrebet af utilfredse kunder.
LÆS OGSÅ: Netto-sagen er et eksempel på kundernes magt på Facebook
Der er dog det positive i det, at virksomhederne har mulighed for at kontakte kunderne direkte på et social medie, og de kan dermed prøve på at oprette skaden eller løse problemet, før det udvikler sig til en potentiel shitstorm.
De danske detailvirksomheder må dog i fremtiden indstille sig på, at de sociale medier har givet kunderne en ny magt, som man er nødt til at tage højde for.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
En af topfolkene i Lidl siger farvel og tak
Matas vil styrke væksten med investering på over en halv milliard
Topchef reagerer på vækst i Matas: Strategien virker
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops