Elgigantens topchef: ”Det skal være sjovt at gå på arbejde”
PROFILJOBS
Kings & Queens søger marketingkoordinator med SoMe speciale og søger også en super kreativ grafisk medarbejder
FranchiseMatch søger Franchisetagere til Midt- og Nordjylland for Sjölin
FranchiseMatch søger franchisetagere til ProRepubliQ i Odense og Aalborg
En særlig kultur og familieånd skal give Elgigantens medarbejdere lyst til at komme på arbejde og give kunderne en god oplevelse, forklarer kædens adm. direktør.
Når Elgigantens medarbejdere slår øjnene op om morgenen, har drukket morgenkaffe og måske afleveret børnene i institutionen, skal de se frem til en sjov arbejdsdag.
Det er i hvert fald ambitionen for kæden med den adm. direktør Peder Stedal i spidsen.
- Vi er ekstremt optagede af, at det skal være sjovt at gå på arbejde, fortæller han til detailfolk.dk, mens han fremviser Elgigantens kulturplakat, der på hovedkontoret hænger side om side med en plakat med kædens værdigrundlag og holdning samt en såkaldt Top Gun-plakat, der viser en opgørelse over de bedste sælgere. Og det er alt sammen noget, der spiller sammen og giver en særlig DNA og et fundament, der sikrer, at medarbejderne kan yde den bedst mulige kundeservice, forklarer topchefen.
- Vi har stor tillid til, at medarbejderne kan hjælpe og løse kundernes problemer ude i varehusene. Det hænger sammen med vores kultur om at være resultatorienteret, punktlig, effektiv, hårdt arbejdende, høflig, hjælpsom og ærlig, siger Peder Stedal og lister dermed de øverste punkter fra kulturplakaten. De står dog ikke alene.
- Historisk set har vi haft et fokus, der skal sikre, at vi skal gøre kunden glad, vi skal være bedst, vi skal tjene penge og vi skal have det sjovt, siger den adm. direktør og forklarer, at de ting for ham hænger uløseligt sammen. Man kan sagtens være konkurrenceminded, skulle tjene penge og samtidig levere en god service, mener Peder Stedal.
- De hænger sammen. Hvis vi ikke leverer en god service, så kommer kunderne ikke igen, og det kan vi se, at de gør, siger han.
Familien Elgiganten
Den særlige kultur og DNA er alt sammen noget, som medarbejderne bliver introduceret til på kædens akademi, der træner samtlige medarbejdere, uanset om de starter som deltidsansat, sælger, lagermedarbejder, salgschef eller adm. direktør.
Det sker som regel i kursuslokaler på hovedkontoret for at sikre, at der ikke er langt fra lager eller butik til ledelsen på hovedkontoret. Peder Stedal selv står også tit ved tavlen og underviser i kundeservice eller giver en status på, hvor kæden står, og hvor den er på vej hen.
- Alle de her ting skaber et fundament og en kultur, der gør, at man går den ekstra meter for hinanden og synes, at det er et sjovt sted at være, siger han og forklarer, at der i Elgiganten er en stemning af, at alle 2.000 medarbejdere udgør en form for familie.
Det kommer blandt andet til udtryk, når kæden slår dørene op til et nyt eller et ombygget varehus. Så lukker hele hovedkontoret med 30 medarbejdere ned og tager arbejdshandskerne på.
- Vi er alle sammen ude og hjælpe. Nogle står og griller pølser til kunderne, andre deler slik ud, nogle styrer en kø, mens andre hjælper med at sælge varer i butikken. Det er en fast tradition, der betyder, at det bliver lidt ligesom familien Elgiganten, der tager en field-trip. Det fungerer ekstremt godt og er også med til at sikre, at vi alle har en nærhed til forretningerne, forklarer Peder Stedal.
Den nærhed forsøger Peder Stedal også at bevare ved blandt andet at lade medarbejderne vide, at hans telefon altid står åben. Samtidig refererer samtlige varehuschefer også direkte til ham, så han har årssamtaler med alle 29.
- Det er et fladt hierarki med kort vej fra sælger til toppen, forklarer han.
For ham er god ledelse ensbetydende med, at man får, hvad man giver.
- For mig handler det om at lede, som man selv vil ledes. Vi har selvfølgelig et koncept, men det handler også om at give frihed til den enkelte, så de kan udnytte deres styrker. Det er rigtig vigtigt, for selvom vi skal et bestemt sted hen, så er der forskellige veje til at nå derhen, og der tror jeg, at det er vigtigt, at man giver det spillerum, så alle får udnyttet deres egenskaber bedst muligt, siger Peder Stedal til detailfolk.dk.
Elgiganten har 29 varehuse og omkring 2.000 medarbejdere i Danmark. Kæden omsætter for 5 milliarder kroner om året.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Læs artiklen her
Seneste nyheder
Butikschefer kan tjene en million ekstra i Coops nye lavpriskæde
Danskerne valfarter til bageren efter kage: - Det bliver bare ved
Butikker brænder inde med varer: Minister afviser særlig kompensation
Opsplittet detailhandel ramt af historisk nedgang i december
Medie: Tiger-stifter har fået tilbud om at købe svækket livsværk tilbage
Direktøren for toneangivende netbutik siger stop
Slagen Magasin-ejer er solgt: 12.000 job kan gå tabt
Overrasket direktør trækker stikket på succesfuldt koncept
Seneste afstemninger
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Mest læste nyheder
Butikker brænder inde med varer: Minister afviser særlig kompensation
Opsplittet detailhandel ramt af historisk nedgang i december
Medie: Tiger-stifter har fået tilbud om at købe svækket livsværk tilbage
Butikschefer kan tjene en million ekstra i Coops nye lavpriskæde
Seneste nyheder
Butikschefer kan tjene en million ekstra i Coops nye lavpriskæde
Danskerne valfarter til bageren efter kage: - Det bliver bare ved
Butikker brænder inde med varer: Minister afviser særlig kompensation
Opsplittet detailhandel ramt af historisk nedgang i december
Medie: Tiger-stifter har fået tilbud om at købe svækket livsværk tilbage
Seneste blogindlæg
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker