Eksperter: Derfor har Biva haft store problemer
Der er en række grundlæggende problemer med Biva, som har holdt virksomheden tilbage, vurderer eksperter.
Møbelkæden Biva har levet en omtumlet tilværelse. Senest er Biva lige akkurat blevet reddet fra konkursen over nytår af Boozt-medstifter Carsten Blom-Hanssen.
Spørgsmålet er dog, hvorfor de tidligere ejere, blandt andet IT-guru Jimmy Maymann, ikke kunne få kæden op at køre. Han købte i foråret 2017 45 procent af Biva, men måtte kaste håndklædet i ringen.
Ingen af de tidligere ejere vil udtale sig, så derfor har Busines spurgt brandingekspert Stig Helgens Binggeli, direktør for Brand House, om, hvad der gik galt for Biva.
Brandet er problemet
Stig Helgens Binggeli forklarer, at Biva konkurrerer med giganter som Ikea og Jysk, der også ejer Ilva og Idémøbler. Derudover mener han, at Biva har et andet problem.
- Brandet er ikke længere interessant. Da det var Johansen-familien, der ejede Biva, var mærket interessant og lidt spøjst. Man var ikke stolt af at have købt noget i Biva, men det var jo billigt. Positioneringsmæssigt kan jeg simpelthen ikke se, hvad de vil. De er ikke specielt stærke online som fx Bolia.com. De har heller ikke et stærkt koncept som fx Ikea, som står for holdbare og billige produkter, så det er enormt svært at finde Bivas berettigelse, siger Helgens Binggeli til Busines.
Kresten Wiingaard er ekspert i e-handel og administrerende direktør i firmaet Adapt. Han vurderer, at Biva.dk kunne tilbyde forbrugerne mange fordele i form af sikker e-handel, prismatch og rentefrie lån.
- Men de har ikke formået at genskabe brandet online og sørge for, at folk har kendskab til det, siger han.
LÆS OGSÅ: Kendte investorer skyder millioner i Biva
Læs hele artiklen på BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops