Dyr dansk fragt rammer e-handlen
En ny analyse konkluderer, at den danske fragt er dyr sammenlignet med andre lande, og det er et problem for de danske netbutikker.
Det er dyrt at sende pakker i Danmark.
Det konkluderer en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Analysen viser, at de danske listepriser for at sende mindre pakker er højere end i en række sammenlignelige lande.
- Konkurrencen om at fragte pakker er blevet bedre, men alligevel er listepriserne i Danmark højere end i landene omkring os. Endnu skarpere konkurrence om at levere pakker vil føre til mere effektiv fragt, lavere priser og et større udvalg af ydelser til gavn for forbrugerne, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, i en udtalelse.
Dyrt for danske netbutikker
Den dyre danske fragt betyder, at de mindre danske netbutikker bliver sat tilbage i forhold til udenlandske konkurrenter.
- Vi er helt enige med rapportens konklusioner om, at de højere priser for at sende småpakker i Danmark rammer e-handlen. Ikke mindst i forhold til konkurrenter i udlandet, som sparer op til 36 procent i porto i forhold til prisen i Danmark, siger kommunikationschef Henrik Theil fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Hos FDIH mener man derfor, at de danske politikere bør få rettet op på de skæve konkurrenceforhold.
- Det handler grundlæggende om skæve konkurrenceforhold mellem Post Danmark, der er delvist momsfritaget, og så de andre distributionsfirmaer, der skal fungere på rene markedsvilkår. Her er en opgave for danske politikere i at få rettet op på forholdene, så konkurrencen sker på lige vilkår. Ikke kun i Danmark, men også i forhold til landene omkring os, siger Henrik Theil.
Analysen konkluderer, at der i dag flere fragtvirksomheder end tidligere på markedet. Men sammenlignet med andre lande har danske forbrugere stadig færre distributører og fragtprodukter at vælge imellem, når de handler på internettet. Samtidig er Post Danmark som det eneste fragtfirma momsfritaget for pakker på op til 20 kilo.
Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er iværksat som et led i regeringens forbrugerpolitiske eftersyn.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Lidl har kåret årets elev
Dansk mærke lander aftale med fodboldklubben AC Milan
Kædekontor henter ny direktør hos mediekoncern
Stor restaurantkæde ryster en del af underskuddet af sig
Føtex giver unge medarbejdere et direkte talerør til ledelsen
Tidligere butikschef bliver ansvarlig for stor tøjkæde
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops