DNA-spray skal sikre butikker mod røverier
Tre store detailaktører tester nu DNA-spray som et våben i kampen mod røverier.
Nu forsøger den danske detailbranche sig med et nyt våben i kampen mod de mange røverier i branchen.
I samarbejde med Dansk Erhverv, Sikkerhedsbranchen og Rigspolitiet tester en række butikker under Dansk Supermarked, Coop og Reitan (7-Eleven) en særlig DNA-spray, der kan afsløre røverne.
Når en person forsøger at begå røveri, vil vedkommende blive sprayet med en særlig DNA-væske, der ikke kan fjernes fra hverken hud eller tøj i op til seks uger. Det giver politiet en mulighed for at kontrollere mistænkte personer med en UV lampe og på den måde forbinde gerningsmanden med gerningsstedet via en unik kode i væsken.
- Samarbejdet i detailhandlen i forbindelse med det planlagte testforløb med DNA-spray er et klart udtryk for, at vi i Danmark har en detailbranche, som er dygtig til at samarbejde om at finde nye metoder til at bekæmpe røverier i detailbranchen. Der ligger forud for aktiveringen af de nye sikringer mange arbejdstimer bag, men butikkerne er nu klar til nu at teste effekten af DNA-sprayen i praksis, siger Torben E. Hoffmann Rosenstock, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv i en udtalelse.
Benyttes i andre lande
I den kommende tid vil man se skilte med påskriften ”Sikret mod røveri! Advarsel! DNA-spray” i vinduerne på de butikker, der tester DNA-sprayen. Det gælder blandt andet 7-Eleven, Netto og Irma i København.
Den danske detailbranche har gennem en længere periode efterspurgt muligheden for at teste DNA-spray mod røverier, som allerede benyttes af butikker i cirka 30 lande, og hos Dansk Erhverv ser man frem til resultaterne fra testforløbet af sprayen.
- Vi har rigtig gode forventninger til testforløbet. Samtidig er vi dog nødt til at se den fulde effekt af sikringen, før vi begynder at komme med endelige anbefalinger til butikkerne. Præcis ligesom man jo sædvanligvis først køber bilen, når man har haft mulighed for at prøvekøre den, siger Torben E. Hoffmann Rosenstock.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops