Detailåret 2014: Her er branchens vindere og tabere
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
Samlet set steg omsætningen i detailhandlen for første gang siden 2007, men nogle brancher klarede sig bedre end andre. Se her hvilke.
Der blev langet flere ure, smykker, garn og kjolestof over disken i de danske butikker i 2014. Til gengæld har salget af musik- og videooptagelser, frugt- og grønt og lystbåde været faldende.
Det viser Dansk Erhvervs årlige konjunkturanalyse for detailhandlen.
Samlet set voksede voksede omsætningen i detailhandlen med 1,1 procent sidste år, og det er første gang siden 2007, at den årlige samlede detailomsætning er steget.
- Selv om det går bedre, går det stadig ikke godt nok for detailbranchen i Danmark. Mange butikker og virksomheder kæmper med vigende indtjening, og der er ikke for alvor kommet gang i forbruget. Omvendt er selv en stabilisering og tilmed en lille fremgang godt nyt for en branche, der har ligger underdrejet i syv år, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, i en udtalelse.
Fremgang for nogle - nedgang for andre
De forskellige dele af branchen har altså oplevet vidt udviklinger i omsætningen. 2014 blev således et godt år for blandt andet det, som Dansk Erhverv betegner som "detailhandlen med postordreforretninger". Det dækker over specialiserde netbutikker, der har valgt ikke at lade sig opføre statistisk ud fra hvilken type produkt de sælger.
Også detailhandel med kjolestof og detailhandel med ure smykker og guld og sølvvarer oplevede fremgang. Det samme gjorde også optikere, dyrehandlere og discountforretninger.
Derimod oplevede blandt andre butikker med musik- og videooptagelser, frugt- og grøntforretninger og forhandlere af lystbåde et dårligt år rent salgsmæssigt. Det samme gjorde fotoforretninger og butikker med børnetøj og babyudstyr. Se hele listen ved at følge linket i bunden af artiklen.
I konjunkturanalysen har Dansk Erhverv også spurgt ind til virksomhedernes forventninger til fremtiden, og her er der en forsigtig optimisme at spore. Blandt de 118 virksomheder, som Dansk Erhverv har spurgt, forventer godt halvdelen at øge omsætningen de kommende 12 måneder, men samtidig regner 14 procent med at skulle afskedige.
- Det vidner om en høj grad af realisme i detailhandlen, som ikke tror på en betydelig fremgang den kommende tid, men snarere på en stabilisering. Mange virksomheder vil se tiden an, før de for alvor tror på bedre tider, siger Henrik Hyltoft.
>>> Se omsætningsudviklingen i 2014 fordelt på brancher
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Et bud på fremtidens indkøbskurv bliver nu testet i Netto
Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Hvordan tror du Black Friday ender i 2021 sammenlignet med sidste år?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende