Topledere tror på vækst i detailbranchen
Rigtig mange af detailbranchens topledere forventer vækst i de kommende 12 måneder, viser ny undersøgelse.
I en tid med skiftende forbrugsmønstre og politiske forandringer bevarer toplederne i detail- og dagligvarehandlen en optimisme, når det gælder vækst i deres virksomheder. Det viser en den årlige CEO Survey fra PwC, hvor topledere fra hele verden har bidraget med deres syn på fremtiden.
Blandt toplederne i detailbranchen tror hele 37 procent “i høj grad” på vækst i de kommende 12 måneder, mens 51 procent er nogenlunde sikre. Tallene for dagligvarebranchen ligger en smule lavere på henholdsvis 32 procent og 50 procent, fremgår det af undersøgelsen.
- Toplederne i de to brancher står over for en række nye udfordringer som følge af den teknologiske udvikling og globaliseringen. De fortsætter dog med at være positive, når det kommer til vækst i fremtiden, og de muligheder, som teknologien fører med sig, udtaler Henrik Trangeled Kristensen, ekspert i detailhandlen og partner i PwC, i en pressemeddelelse.
- Ser vi nærmere på topledernes agenda for det kommende år, er det især organisk vækst, omkostningseffektivisering, nye alliancer eller joint ventures samt nye fusioner og opkøb, som står højt, og som skal drive væksten i de to brancher, fortsætter han.
Her er truslerne mod vækst
Med globaliseringen og den teknologiske udvikling følger også nye trusler for virksomhederne i detail- og dagligvarebranchen, viser undersøgelsen.
Her er toplederne mest bekymrede for svingende råvarepriser, adgang til de rette kompetencer, ændret forbrugeradfærd og hastigheden af den teknologiske udvikling.
Især råvarepriserne er en stor bekymring i dagligvarehandlen, hvor 76 % af toplederne ser det som en risiko mod kun 55 % af toplederne på tværs af brancherne.
- De svingende råvarepriser betyder, at særligt dagligvarehandlen løbende må se på, om deres forsyningskæde skal justeres efter de nye vilkår, og der er ingen tvivl om, at priskonkurrencen er meget hård i såvel dagligvarehandlen som detailbranchen, fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stor butikskæde skal i retten i sag om koordinerede priser
Antallet af kunder vokser markant i vækstår for Rema 1000
Gammel svensk forretning kommer til Danmark
Regeringen: Vildledende markedsføring skal kunne give fængsel
Væksten er væk hos en ellers fremadstormende kæde
Illums Bolighus åbner sjælden flagskibsbutik herhjemme
Intensivt arbejde skærer stor luns af energiforbruget hos Coop
Alle finalisterne til E-handelsprisen er fundet
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stor butikskæde skal i retten i sag om koordinerede priser
Antallet af kunder vokser markant i vækstår for Rema 1000
Gammel svensk forretning kommer til Danmark
Regeringen: Vildledende markedsføring skal kunne give fængsel
Væksten er væk hos en ellers fremadstormende kæde
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops