Danske detailkæder sakker bagud på kundeoplevelser
En større test af kundeoplevelsen i europæiske butikker sender den danske detailhandel ned i den absolut tunge ende.
Danske butikker hører ikke til i den europæiske elite, når det kommer til at skabe kundeoplevelser. Tværtimod.
Det er i hvert fald en af hovedkonklusionerne af en større undersøgelse, som Practicology har foretaget på vegne af Google.
Ved hjælp af en fiktiv kunde har Practicology testet kundeoplevelsen hos 223 detailhandlere i ti europæiske lande - herunder ti kæder fra Danmark.
Butikkerne i Spanien og Belgien klarede sig helt overordnet bedst, mens den danske detailhandlen ligger næstsidst på opgørelsens niendeplads - kun Norge er dårligere.
- Vi kan konstatere, at dansk detailhandel sakker langt bagud i forhold til mange europæiske markeder siger Tanja Winterberg fra Google i en pressemeddelelse. Hun er tovholder på den danske del af undersøgelsen.
- De danske detailhandlere klarer sig generelt set dårligere end mange af deres europæiske konkurrenter, når målet er at give en integreret kundeoplevelse på tværs af salgskanaler.
For at måle kundeoplevelsen har den fiktive kunde - som bliver kaldt Jane - brugt over 1000 timer på telefonen med kundeservice, gået 308 km under sine besøg i fysiske butikker og set flere end 6550 e-mail-nyhedsbreve igennem for at bedømme hver af de 223 detailhandlere ud fra 38 kriterier.
Butikkerne opnåede den højeste gennemsnitlige score i disse lande:
01: Spanien - 59 (procent-score)
02: Belgien - 59
03: Storbritannien - 54
04: Finland - 51
05: Frankrig - 51
06: Holland - 49
07: Sverige - 49
08: Tyskland - 47
09: Danmark - 46
10: Norge - 45
LÆS OGSÅ: Top 10: Flere kæder er blandt de bedste til kundeoplevelser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Salling Group lukker ned for satsning på discountkæde
Makkerpar når langt forbi den halve milliard
Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops