Dankortfup koster netbutikker dyrt
Når en netbutik er offer for dankortsnyd, mister butikken ikke kun de varer, som svindlerne "køber". Butikken må også punge ud med et gebyr til Nets.
Det er ikke bare varer og penge, man som netbutik må vinke farvel til, når svindlere køber ind i butikken med falske dankortoplysninger. Netbutikkerne skal også betale et gebyr til Nets, for at kunderne kan få deres penge igen, skriver Børsen.
Lars Kirstein, der driver netbutikken nikonphotoexpert.com med Nikon-kameraer og tilbehør, har tre gange oplevet, at svindlere har haft held til at købe udstyr med stjålne dankortoplysninger til en værdi af 24.000 kroner. Han accepterer, at både penge og udstyr er tabt, men til gengæld er han uforstående over for det gebyr, eller dummebøde, som han kalder det, han skal betale til Nets. Det siger han til Børsen.
Net tager gebyret for at føre pengene tilbage til forbrugeren, der har fået stjålet sine dankortoplysninger. Hos Nets siger pressechef Søren Winge til Børsen, at gebyret er blevet sat ned fra 250 til 200 kroner, og at det i virkeligheden koster Nets langt flere ressourcer at føre pengene tilbage til forbrugeren.
Lars Kirstein foreslår, at Nets sammen med bankerne kobler dankortet sammen med NemID for at øge sikkerheden. Hos Nets afviser man dog at koble de to ting sammen, da det vil gå ud over brugervenligheden.
I første halvår af 2013 var der 6.851 tilfælde af svindel, hvor Nets måtte tilbageføre penge til uheldige forbruger for i alt 9,1 millioner kroner.
LÆS OGSÅ: DE: Butikker skal have bedre mulighed for at opdage identitetstyve
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops