Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Dagligvarebutik på nettet taber millioner under coronakrisen

Foto: Osuma.dk



OSUMA

Ry-Logistik ApS

Bruttoresultat
2020: 126.093
2019: -4.215.806

Årets resultat
2020: -2.346.110
2019: -4.128.854

Osuma ApS

Bruttofortjeneste
2020: 1.987.159
2019: 4.848.322

Årets resultat
2020: -2.517.550
2019: -283.160

Kilde: Ry-Logistik ApS, Årsrapport for 2020 / Osuma ApS, Årsrapport for 2020

Torsdag den 22 april 2021 kl. 11:05 af: Kristian Holgersen

Trods større efterspørgsel på dagligvarer tjener dansk supermarked på nettet stadig ikke penge. Men ledelsen tror på fremtiden.

Coronakrisen har givet vind i sejlene hos danske supermarkeder. Se blot på det seneste rekordregnskab fra Salling Group og de gode økonomiske takter i Nemlig.com, som har fremlagt det første overskud på driften nogensinde.

En af de mindre konkurrenter til Nemlig.com - onlinesupermarkedet Osuma - har også mærket den stigende efterspørgsel på dagligvarer. Det har bare ikke været nok til at holde de røde tal for døren, viser årsregnskabet.

Selskabet Ry-Logistik A/S, som står for transporten af dagligvarerne, må indkassere et underskud på 2,3 millioner kroner for regnskabsåret 2020.

I datterselskabet Osuma ApS, hvor selve netbutikken hører under, lyder tabet på 2,5 millioner kroner.

- 2020 kom også for Osuma ApS til at handle om corona-epidemien, skriver ledelsen i årsrapporten for Osuma ApS.

- Vi oplevede en enorm vækst på kort tid på såvel trafik som på omsætning i privatsegmentet, da landet blev lukket ned i marts. Der skulle hurtigt findes løsninger af en helt anden karakter, end hvad der var planlagt, skriver ledelsen.

Sideløbende kostede nedlukningen af institutioner og arbejdspladser en del omsætning blandt kunderne i erhvervslivet og i den kommunale sektor.

Tror på fremtiden

Netsupermarkedet Osuma er ejet af Brugsforeningen Tryk, der også driver flere fysiske supermarkeder som en del af Coop-koncernen.

Varerne i Osuma.dk kommer fra Kvickly- og Superbrugsen, hvor kundernes ordrer bliver pakket i udvalgte butikker landet over. Gennem en nyindgået aftale bliver forretningsmodellen nu justeret.

- Vi lykkedes i 2020 med omlægningen til en ny samarbejdsmodel med pakkebutikkerne. En model, hvor Osuma ApS primært fungerer som en online service, mens pakkebutikkerne sørger for pakning og levering i nærområdet, skriver Osuma ApS i årsrapporten.

- En valgfrihed for butikkerne i relation til områder og segmenter har kostet en nedgang i omsætningen, som forventet. Modellen betyder et koncentreret e-com fokus hos Osuma ApS samt et bedre dækningsbidrag.

Selvom forretningen indtil videre har haft svært ved at løbe rigtig rundt, så har ledelsen ikke mistet troen på fremtiden. Det skyldes blandt andet den nye aftale med pakkebutikkerne.

- Markedet for online dagligvarehandel er i vækst og vi finder det sandsynligt, at Osuma ApS også fremover vil spille en væsentlig rolle i den udvikling - alene eller sammen med andre aktører, skriver ledelsen.

LÆS OGSÅ: Per Bank efter rekordregnskab fra Salling Group: - Vi har været heldige



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD