Coop tester en helt ny discountkæde flere steder i landet
Snart åbner Coop 13 butikker i en helt ny lavpriskæde. - Forbrugernes krav til deres dagligvarebutik har ændret sig, siger direktør.
Dagligvarekoncernen Coop begynder at teste en ny lavpriskæde under navnet Coop 365.
Konceptet, der beskrives som en blanding af et discount og kvalitetssupermarked, bliver i første omgang rullet ud i 13 butikker landet over. Det skriver Coop i en pressemeddelelse.
- Forbrugernes krav til deres dagligvarebutik har ændret sig. Vi har med Coop 365 lavet vores bud på en ny butik. Vi vil dog rigtig gerne høre fra forbrugerne og fra vores medlemmer, om det er sådan, fremtidens lavprissupermarked skal se ud, siger koncerndirektør Jens Visholm.
Kæden hedder Coop 365, fordi man skal kunne handle der alle årets dage, og fordi det lægger sig op af 365, som er Coops varemærke for ansvarlige varer. Ifølge dagligvarekoncernen vil de nye butikker forfølge en grøn linje.
Beslutning til næste år
Om de nye testbutikker bliver til en egentlig kæde på linje med eksempelvis Superbrugsen og Kvickly, vil der blive taget stilling til i starten af 2021.
- Vi har testet en række elementer under navnet Coop Hverdag en håndfuld steder. Baseret på bl.a. erfaringer derfra, har vi videreudviklet det til Coop 365, siger direktør John Hornbech Christensen, der har ansvaret for projektet.
- Nu vil vi bruge de kommende fire måneder til at høre kundernes reaktioner i de forskellige byer, hvor testbutikkerne åbner, rette til og vurdere, om vi har grundlaget for fremtidens lavprissupermarked, fortsætter han.
Gamle Fakta-butikker
De nye Coop 365-butikker får plads i ombyggede Fakta-butikker, skriver Finans. Netop Fakta har gennem flere år haft svært ved at løbe rundt.
- Fakta og discount er vores udfordring, har bestyrelsesformand Lasse Bolander sagt til Finans
- Vi skal sikre, at den kæde er et attraktivt alternativ blandt discountbutikkerne. Vi skal finde vores kendetegn. Den udfordring var der også før corona, men er accelereret af krisen. Vi skal nu videre med det projekt i en fart, fortsatte han.
I det seneste årsregnskab var Fakta dog tilbage med sorte tal på bundlinjen. Den eneste Coop-kæde, som tabte penge i 2019, var dagligvarekæden Irma.
LÆS OGSÅ: Coop vil belønne loyale kunder med nyt fordelsprogram
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops