Convenience-bølgen rammer slagterbutikker
Salget af nemme måltidsløsninger stiger markant hos landsdækkende slagterkæde, der endnu ikke kan se enden på convenience-bølgen.
Traditionelle varer som bøffer og koteletter er ikke det eneste, kunderne vil have med hjem fra deres lokale slagter. Som i resten af dagligvarebranchen er efterspørgslen på hurtige og nemme måltider på hastig fremmarch.
Hos Mad med mere, der er Danske Slagtermestres egen kæde, er salget af convenience-varer steget med 51 procent gennem de sidste tre år. Samtidig er sortimentet vokset, skriver slagterkæden i en pressemeddelelse.
- Conveniencedelen i butikkerne har taget helt vildt fart i de seneste tre år, og intet peger på, at den aftager igen. Efterspørgslen kommer både fra børnefamilier, der vil spare tid, og fra pensionister, der blot vil have et frisklavet måltid, siger Martin Poulsen, slager, kok og chef for innovation i Mad med mere.
Følger med supermarkederne
De store supermarkedskæder har længe fokuseret på convenienceprodukter, ligesom 7-Eleven har succes med hurtige måltids-koncepter. Nu følger specialbutikkerne altså trop.
- På det danske marked er det nyt, at specialbutikkerne satser helhjertet på convenience. Specialforretningerne har den fordel, at de både kan lette madlavningsprocessen og samtidig levere mad af en anden kvalitet, siger Camilla Birch i pressemeddelelsen. Hun rådgiver om fødevaretrends hos Birch & Birch.
- Derudover er færdigretterne lavet lokalt af menneskene bag disken og ikke i et stort industrikøkken. Den nærhed og autenticitet vil folk gerne betale for, fortsætter hun.
Mad med mere har 43 selvstændige slagterbutikker i hele landet.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
En af topfolkene i Lidl siger farvel og tak
Matas vil styrke væksten med investering på over en halv milliard
Topchef reagerer på vækst i Matas: Strategien virker
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops