Butikker står i stampe: Men Matas rykker på nettet
NØGLETAL: MATAS
Regnskab for 2. kvartal 2018/19
- Forventningerne til EBITDA-marginen før særlige poster løftes fra et niveau på mere end 14,5% til mere end 15% for regnskabsåret 2018/19.
- EBITDA steg til 108,6 mio. kroner mod 107,5 mio. i 2. kvartal sidste år.
- Omsætningen var 777,2 mio. kr. Det er et fald på 1,6 procent.
- Ledelsen vurderer, at færre handelsdage og en forskydning af kampagner har reduceret omsætningen med 0,6 %-point,
- Det underliggende salg (like for like) faldt 1,9% i kvartalet.
Kilde: Matas
Trods en mindre omsætning løfter Matas forventningerne til hele året. Konkurrencen er hårdere end nogensinde, siger topchef.
Godt nok faldt det samlede salg i Matas med 1,6 procent i regnskabsårets andet kvartal. Men alligevel bliver forventningerne til hele året nu opjusteret.
- Vi sælger lidt mindre i kvartalet, men tjener til gengæld en spids mere, siger administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse.
Driftsresultatet stiger med én procent til 108,6 millioner kroner, mens det for halvåret tager et lille hop frem til 246,9 millioner kroner.
- Resultatudviklingen er dermed stabiliseret for andet kvartal i træk, selvom konkurrencen er hårdere end nogensinde. Samlet set betyder det, at vi kan fortsætte et højt udviklingstempo og samtidig løfte vores forventninger til indtjeningen for hele året, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Onlinehandlen stormer frem
En stadig større del af læsset bliver trukket af netbutikken, hvor kvartalsregnskabet viser en vækst i salget på 61 procent. Det er rekord.
Mere end halvdelen af alle ordrer på nettet blev i perioden afhentet i en af de omkring 277 Matas-butikker over hele landet.
- Vores digitale vækst accelererer. Kunderne har taget godt imod vores satsning på lynhurtig levering og vi leverer den højeste vækstrate siden matas.dk kom til verden, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Samtidig har Matas i kvartalet opkøbt Firtal Group, som blandt andet står bag Helsebixen.dk. Transaktionen blev godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen den 5. november 2018.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
En af topfolkene i Lidl siger farvel og tak
Matas vil styrke væksten med investering på over en halv milliard
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops