Butikker kæmper for at holde trit i omnichannel-kapløbet
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
eTail Nordic
Rapporten Cutting Through the Noise er udgivet af eTail Nordic.
eTail Nordic afholder en konference med fokus på e-commerce og multichannel fra 2.-3. oktober på Radison Blu i København.
Få mere information her.
Store dele af detailbranchen kæmper for at komme på omgangshøjde med konkurrenterne, når det kommer til omnichannel.
At møde kunderne på alle tænkelige platforme - og samtidig indsamle brugbar data om deres indkøbsvaner - er ikke en nem øvelse.
Det viser en rapport fra eTail Nordic, der bygger på interviews med 100 nordiske direktører, som har ansvaret for e-commerce.
Når direktørerne bliver bedt om at bedømme deres virksomheds omnichannel-indsats, så svarer halvdelen, at de hele tiden må kæmpe for at holde trit med konkurrenterne.
37 procent svarer, at de er på sammen niveau med konkurrenterne, mens ni procent synes at være på forkant.
Fire procent opererer slet ikke med omnichannel. Men det kan være en væsentlig ulempe, vurderer Peter Hvidberg i rapporten. Han er Head of E-Commerce i Intersport Group.
- Nogle af de her mennesker har været i branchen i 30 eller 40 år. Når vi fortæller dem, at de har brug for en omnichannel-tilgang, får vi altid den samme reaktion. De siger: “Det er min kunde,” forklarer han.
- Men det er ikke “deres” kunde mere, for kunderne har forandret sig. Vi kontrollerer dem ikke mere - de kontrollerer os. Vi må få de erfarne i faget til at forstå, at omnichannel ikke er djævlens værk, det er faktisk deres bedste ven, fortsætter han.
Kæmper med at overbevise ledelsen
Rapporten viser også stor forskel på, hvor meget ledelsen bakker op, når det kommer til at fremme en digital kultur og høste data om kunderne.
For 12 procent af de adspurgte gælder det, at hverken ledelsen eller medarbejderne kan se idéen i at styrke digitaliseringen, mens 37 procent ser det som en udfordring at overbevise sine overordnede om fordelene.
En gruppe på næsten samme størrelse - 34 procent - oplever stor opbakning hos den øverste ledelse, når det kommer til at forene nethandel og fysiske butikker, mens det på andre områder er lidt sværere at få nye digitale tiltag igennem.
17 procent oplever stærk opbakning.
- Når ledelsen er med ombord, er det nemmere at omsætte strategier til mere konkrete handlingsplaner. På den måde bliver medarbejderne på gulvet også nemmere inddraget, siger Allan Bo Christiansen i rapporten. Han er Digital Developer hos Atea.
Den fulde rapport kan downloades her
LÆS OGSÅ: Detailchef bliver ny marketingdirektør hos omnichannel-darling
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Et bud på fremtidens indkøbskurv bliver nu testet i Netto
Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Hvordan tror du Black Friday ender i 2021 sammenlignet med sidste år?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende