Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Arbejdsliv: Ledere vil forebygge stress

Modelfoto
Foto: Flikr



Mandag den 18 januar 2016 kl. 11:29 - Kilde: Lederne

Mange af landets ledere opfatter håndtering af stress som en del af ledelsesopgaven, viser ny undersøgelse - nu skal der ses på handlemuligheder.

Stress er som bekendt desværre et udbredt og komplekst fænomen på danske arbejdspladser.

Inden for de seneste tre år har syv ud af ti ledere mindst én gang haft en samtale med en medarbejder om medarbejderens stress. Det viser en undersøgelse foretaget af Lederne og analyseinstituttet YouGov blandt 4.467 ledere.

Samtidig svarer stort set alle ledere (95 procent), at medarbejderes stress er en del af ledelsesopgaven.

Det høje tal overrasker ikke Signe Tønnesen Bergmann, der er chefkonsulent for arbejdsmiljø hos Lederne.

- Det er tal, der understreger vores opfattelse af, at danske ledere rigtig gerne vil være med til at forebygge medarbejderes stress. Problemet er, at ledere mangler klare svar på, hvordan man forebygger stress. For disse svar findes ikke endnu, siger Signe Tønnesen Bergmann, skriver Lederne.

LÆS OGSÅ: Travl eller stresset? Hver anden er presset på jobbet

Vil se på handlemuligheder

- Som den organisation, der ved mest om ledere og ledelse, finder vi det naturligt, at vi går ind i arbejdet med at undersøge, hvordan danske ledere kan være med til at forebygge helbredstruende stress på arbejdspladserne, siger Signe Tønnesen Bergmann.

Chefkonsulenten for arbejdsmiljø hos Lederne fremhæver, at selv ikke den bedste leder kan stå alene om at skabe et sundt psykisk arbejdsmiljø, hvor både ledere og medarbejdere undgår stress-sygemeldinger.

- Vi vil blandt andet se på, hvilke handlemuligheder, der skal være til stede. Det handler om den enkelte leders viden om stress og generelle ledelseskompetencer. Men det handler også om, at stress er et fælles problem, hvor medarbejdere har et medansvar for at tale om det, der er på spil og handle, og hvor organisationen skal have et effektivt beredskab, forklarer Signe Tønnesen Bergmann, skriver Lederne.

LÆS OGSÅ: Butiksansatte stresser over manglende tid

Læs hele artiklen på Lederne


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD