Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Tøjbutikkerne kan stå over for en svær periode. Men svaret er ikke tilbudskrig og gule skilte, mener ekspert.
Efter at have nydt godt af en højkonjunktur venter nu en mere udfordrende tid for landets tøjbutikker og resten af modebranchen. Sådan lyder analysen fra revisions- og rådgivningshuset Deloitte.
Skærpet konkurrence, ustabile markeder og høj inflation kommer til at gøre livet sværere for butikkerne, men tilbudskrig er ikke svaret. Krisen bør tackles på en anden måde, mener brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, Morten Gade Steinmetz.
- Med den skærpede konkurrence under finanskrisen i 2008 blev forbrugerne vænnet til en høj prisbevidsthed og tilbudsjagt, siger han.
- At man kunne købe den samme mængde varer, men til en overkommelig pris. Men i dag tænker forbrugerne også på den pris, som klimaet og miljøet betaler. Så måske kan den kommende krise være en løftestang til at vænne forbrugerne til at købe færre, men bedre produkter – og hvor der er fokus på varer med lang levetid, siger Morten Gade Steinmetz.
Samtidig kan den grønne omstilling vise sig at åbne for nye forretningsmuligheder.
- Vi har midlerne til at lykkes, og det ser vi heldigvis allerede flere eksempler på. F.eks. udlejer nogle detailbutikker nu reoler til private, som kan udstille deres brugte tøj og på den måde forlænge tøjets liv. Så man kan huske på, at der i kriser også opstår muligheder, Morten Gade Steinmetz
LÆS OGSÅ: Presset modehus slår tilbage med styrket omsætning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stor butikskæde skal i retten i sag om koordinerede priser
Antallet af kunder vokser markant i vækstår for Rema 1000
Gammel svensk forretning kommer til Danmark
Regeringen: Vildledende markedsføring skal kunne give fængsel
Væksten er væk hos en ellers fremadstormende kæde
Illums Bolighus åbner sjælden flagskibsbutik herhjemme
Intensivt arbejde skærer stor luns af energiforbruget hos Coop
Alle finalisterne til E-handelsprisen er fundet
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stor butikskæde skal i retten i sag om koordinerede priser
Antallet af kunder vokser markant i vækstår for Rema 1000
Gammel svensk forretning kommer til Danmark
Regeringen: Vildledende markedsføring skal kunne give fængsel
Væksten er væk hos en ellers fremadstormende kæde
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops