Thomas Bogh, Bonzer

Thomas Bogh er CPO og Partner i det digitale bureau Bonzer, hvor fokus er at hjælpe danske webshops med at skabe en stærk profil på nettet. Dette indebærer alt fra A-Z med henblik på at få virksomhedernes webshops til at sælge bedre gennem søgemaskinerne. Mulighederne er uendelige , da kunderne bruger nettet mere end nogensinde til at handle - det handler bare om at gribe dem og tage imod den rigtige guidance. Det kan Bonzer hjælpe med.
På detailfolk.dk vil Thomas blandt andet skrive om, hvordan man styrker webshops gennem digital marketing.
LÆS MERE OM BONZER HER
Digitale kompetencer bliver kun vigtigere for fremtidens detailhandel
Fredag den 18 september 2020 kl. 11:072020 har budt på store forandringer i detailverden – især på den digitale front. Coronakrisen førte til en generel nedlukning af Danmark, hvilket flyttet danskernes shopping online i langt højere grad end tidligere.
Den stigende digitalisering har dog været en tendens i en årrække.
I februar indgik HK Handel og Dansk Erhverv en ny overenskomst for butiksansatte for 2020-2023, hvor den teknologiske og digitale omstilling blev fremhævet som et særdeles vigtigt område for fremtidens detailhandel.
Denne fælles indsats består blandt andet af en vidensbank, et fornyet fokus på digitale kompetencer på detail- og handelsuddannelser samt en oprustning af det fælles digitaliseringssekretariat, der blev oprettet tilbage i 2007.
Men hvilke digitale kompetencer er især vigtige for detailhandlen i dag? Og hvilken digitale færdigheder bliver kun mere relevante for ansatte i fysiske butikker i fremtiden?
Din online tilstedeværelse er en forlængelse af din fysiske butik
Det er vigtigt, at du først og fremmest ruster dig selv med en solid digital forståelse. Det kræver, at du forstår, hvorfor din butik overhovedet skal kunne findes i Google, på Facebook eller have en anden digital tilstedeværelse.
Den gængse butik er nemlig ikke kun fysisk længere. Dine kunder læser måske op på jeres varer på hjemmesiden, inden de hopper på Google Maps for at finde den nærmeste butik og så lige tjekker om, I har nævnt nogle aktuelle tilbud på jeres Facebook-side.
Selv når handlen er ovre, er arbejdet ikke færdigt. Hvis kunden har et spørgsmål eller har brug for hjælp med produktet, skriver de til chatten på Facebook – eller måske jeres chatbot på butikkens hjemmeside.
I større butikskæder bliver disse opgaver sandsynligvis håndteret af hovedkontoret, men forventninger om altid tilgængelig kundeservice har gjort, at kunder har samme forventninger til selv mindre butikker med kun en eller to fuldtidsansatte.
Brug online kurser og efteruddannelse til at ruste dig til detailhandlens fremtid
Internettet er heldigvis et overflødighedshorn af viden om, hvordan du skærpe dine digitale kompetencer.
Google har deres egen kvalificeringskurser i form af Skillshop og Facebook er også hoppet med på mode med deres Blueprint-certificeringseksamen.
Hvis du gerne vil oparbejde bredere kvalifikationer, kan du også henvende dig til din a-kasse eller fagforening. HK Handel og mange af de andre a-kasser tilbyder ikke kun efteruddannelse i form af fysiske kurser og oplæg, men også online kurser, der kan give dig en indsigt i, hvordan du som detailmedarbejder eller butiksansat kan drage nytte af det digitale rum til at skabe en bedre kundeoplevelse – både off- og online.
Dygtiggørelse og efteruddannelse i digitale kompetencer vil uden tvivl være en god investering for din og butikkens fremtid.
>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops