Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Digitale kompetencer bliver kun vigtigere for fremtidens detailhandel"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Nytiltrådt topchef må notere sig en faldende omsætning

Foto: detailfolk.dk



Masai Clothing Company

Omsætning (DKK'000)
2018/19: 371.512
2017/18: 419.148
2016/17: 377.045

Driftsresultat (DKK'000)
2018/19: 63.252
2017/18: 90.634
2016/17: 98.245

Årets resultat (DKK'000)
2018/19: 56.327
2017/18: 77.402
2016/17: 78.838

Kilde: Masai Clothing Company ApS, Annual report 2018/19

Tirsdag den 10 december 2019 kl. 10:47 af: Kristian Holgersen

Efter en begivenhedsrig periode har modevirksomhed fået et økonomisk rap over fingrene. Tilbagegangen ventes at fortsætte næste år.

Modekæden Masai - som har 37 egne butikker i Danmark, Norge og Sverige - kommer lidt snublende ud af det seneste regnskabsår, hvor nøgletallene ikke helt stemmer overens med ledelsens forventninger.

For 2018/19 står der godt 371 millioner kroner på toplinjen, og det er en tilbagegang på rundt regnet 11 procent i forhold til året før.

Det skyldes primært et svigtende salg hos de eksterne forhandlere på det britiske marked, som oplever at være under hårdt pres. Meldingen fra Masais egne butikker er anderledes positive.

- Regnskabsåret viser en stigning i vores detail- og e-handelskanaler, skriver ledelsen i årsrapporten.

- Omsætningen fra vores webshop er steget markant det seneste år. Den blev lanceret i 2016 og fungerer i Danmark, Sverige, Norge, England, Tyskland, Irland og Finland, fortsætter ledelsen.

På bundlinjen mister Masai over 20 millioner kroner - men med et resultat på 56 millioner er der stadig et godt stykke ned til de røde tal.

Udviklingen fortsætter

Kurverne retter sig ikke op lige med det første, lyder vurderingen fra ledelsen. De henviser til det pressede engrossalg.

- Dette marked er stadig meget udfordret, og væksten i selskabets detail- og e-handelsvirksomheder kan ikke alene kompensere for faldet i engroshandlen, fremgår det af årsrapporten.

Tidligere har Masai primært været en grossistvirksomhed, men nu bliver der arbejdet på at styrke virksomhedens andre salgskanaler. Det kommer til at føre vækst med sig på lidt længere sigt, forventer ledelsen.

Udover sine egne butikker i Norden har Masai omkring 1.500 forhandlere verden over.

Ændringer i toppen

For nylig forlod den administrerende direktør - Sune Bjerregaard - sin stilling efter mere end syv år. Det fremgår af en opdatering i cvr-registeret.

Skiftet er blevet bekræftet af Masai i et mailsvar til Detailfolk, hvor det også fremgår, at bestyrelsesformand Margaret McDonald træder til som midlertidig direktør.

Margaret McDonald er lige kommet til virksomheden, men kan trække på erfaring fra stillinger i en række kendte brands som Victoria’s Secret, Marks and Spencer og Flying Tiger Copenhagen, fremgår det af LinkedIn.

Tidligere på året kunne Masai desuden præsentere en ny kreativ chef - Lene Louderback - og en Head of Marketing - Christina Strunge. Samtidig har Masai tilføjet “Copenhagen” til sit logo og opnået en FSC-certificering som det første danske modebrand nogensinde.

LÆS OGSÅ: International modekæde fremskynder dansk satsning



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD