Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Content Marketing: Sådan sælger du dit produkt – uden at sælge"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Kviklån under lup hos forbrugerombudsmanden

Foto: detailfolk.dk



Mandag den 3 december 2012 kl. 10:56 af: Dennis Clausager

De meget omdiskuterede kviklån får i den kommende tid ekstra stor bevågenhed hos Forbrugerombudsmanden. Ikke kun i Danmark, men i hele Norden og Baltikum.

De såkaldte kviklån har vundet stort indpas hos de danske forbrugere de senere år og har gentagne gange været i både myndighedernes og mediernes søgelys.

Og nu sætter Forbrugerombudsmanden ekstra fokus på udbyderne og markedsføringen af lånene, for at sikre, at loven overholdes og at forbrugerne reelt ved, hvilket produkt de vælger, og i særdeleshed hvad de samlede omkostninger og betingelser er.

- Det er også et særligt indsatsområde for mig på nationalt plan. Jeg står netop for at skulle indlede forhandlinger med erhvervsorganisationerne og Forbrugerrådet om nye retningslinjer for, hvordan man må markedsføre disse ”hurtige” lån. Det er min forventning, at retningslinjerne vil klarlægge lovgivningen på området til gavn for forbrugerne, siger Forbugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Nordisk initiativ
Den ekstra fokus er resultatet af et møde mellem de nordiske og baltiske forbrugerombudsmænd, da mange af udlånsvirksomhederne driver forretning på flere af de disse markeder.

Derfor vil de nordiske og baltiske lande nu koordinere indsatsen på dette område, hvilket glæder den danske forburgerombudsmand.

- Den nemme adgang via sms og internettet har nok medvirket til, at kviklånene er blomstret op i kølvandet på den finansielle krise. Det er derfor meget positivt, at de baltiske myndigheder også har fokus på at løse problemerne med markedsføringen af lånene, da flere af selskaberne bag tilsyneladende opererer både i de nordiske lande og Baltikum. Jeg ser derfor frem til et styrket samarbejde, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Skjuler omkostningerne
Problemet med lånene er, at de frister økonomisk trængte forbrugere, der nemt og uden at skulle stille sikkerhed får bevilliget lån, hvor det ofte ikke fremgår, hvad omkostningerne er i procent eller hvad den totale tilbagebetalingsomkostning er.

Dette strider både mod dansk lovgivning og EU lovgivning, og betyder ofte, at de i forvejen trængte forbrugere ender i endnu en økonomisk klemme.

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD