Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Har du styr på kundeservicen?

Foto: detailfolk.dk



Fakta

Det kan detailbutikker få ud af bedre kundeservice: 

- Genkøb på grund af højere kundeloyalitet.
- Styrket mer- og krydssalg på grund af de opbyggede relationer.
- Øget kundetilgang gennem god omtale i markedet og et bedre image.
- Mindre prisfølsomhed, reducerede transaktionsomkostninger mv.
- Rigtigt første gang: Gode kundeoplevelser koster langt mindre for virksomheden at levere end dårlige kundeoplevelser.

(kilde: Takminds.dk)

Tirsdag den 5 marts 2013 kl. 06:10 af: Simone Hansen - 0

Øget kundeservice giver mindre prisfølsomhed, bedre salg og færre transaktionsomkostninger hos detailvirksomheder, lyder vurdering.

Det kan godt være, at der i disse tider er mere fokus på lave priser end nogensinde før, men det giver faktisk god mening, at vende blikket mod øget kundeservice fremfor hele tiden at fokusere på den vedvarende priskrig. 

Det vurderer Dorte Søe, projektleder i konsulentvirksomheden TAKminds, der har fokus på, hvordan virksomheder kan give kunderne en bedre serviceoplevelse. Og detailvirksomheder behøver ikke bekymre sig over, om god kundeservice samtidig bliver dyrt for dem. 

- God kundeservice behøver ikke at koste noget. Det handler om at tage udgangspunkt i kundens ønsker og indfri deres forventninger. Flere detailvirksomheder ser det, at få lukket et salg til en kunde hurtigt, som en god serviceoplevelse, men man risikerer at sælge det forkerte, forklarer hun til detailfolk.dk

Færre ombytninger

Og butikkerne kan faktisk spare penge med en bedre kundeservice. 

- Hvis vi forestiller os at butikkerne kunne reducere ombytninger med bare 10 procent ved f.eks. juletid, hvis de brugte længere tid på at vejlede kunden, kunne det nedbringe transaktionsomkostninger betydeligt, siger Dorte Søe.  

Kunden kommer igen

Ifølge projektlederen kan man som butik blive mindre prisfølsom og skabe mere kundeloyalitet med god kundeservice, så alting ikke behøves at handle om billigere varer.  

- Man skal altid tage kundens parti, og det er vigtigt, for så kommer kunden igen. Og hvis man ikke kan sælge noget her og nu, gør det ikke altid noget, for hvis kunden har fået god service kommer de igen, siger hun.  

Dygtige ekspedienter, værd at vente på

Et dygtig personale er dog værd at investere i. Og selvom det i første omgang kan koste penge, at få de rigtige medarbejdere, mener Dorte Søe, at det på lang sigt, bedst kan betale sig at investere i dygtige detailansatte for butikkerne.

LÆS OGSÅ: Her er Danmarks høfligste medarbejder

- Det kan godt være at bedre kundeservice kan tage tid, men de fleste kunder vil gerne vente på at blive ekspederet, hvis de ved, at de også får god service, når de kommer til. Derfor handler det også om, at tænke langsigtet og rekruttere dygtige folk.

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD