Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Tak til en presset detailhandel"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Danske netbutikker raser over ny EU-købelov

Public affairschef hos Fdih, Henrik Theil, der også er medlem af Ecommerce Europes stående arbejdsgrupper, eRegulation Committee og ePayments Committee
Foto: Fdih



Torsdag den 11 februar 2016 kl. 11:40

Fdih ser udkast til ny EU-købelov som fordyrende, miljøbelastende og meget tung at håndtere for især mindre netbutikker.

Der bliver ikke just klappet i hænderne hos Fdih - Foreningen for Dansk Internethandel over EU’s nye købelov.

For Ifølge foreningen ’strider EU-udkastet mod sund fornuft og grundlæggende retsprincipper’, og Fdih vil have et møde mellem organisationer og ministeriet.

I sit ugentlige nyhedsbrev skriver Fdih, at EU-kommissionen og Rådet har udarbejdet et udkast til nye direktiver, der skal regulere købeloven dels inden for e-handel, dels for salg af digitale ydelser. Justitsministeriet har sendt udkastene i høring, og Foreningen for Dansk Internethandel har netop afgivet sit høringssvar.

I sit høringssvar skriver Fdih indledningsvis:

- Fdih støtter, at der skabes fælles regler for salg af varer og digitale tjenesteydelser i Europa, da det er medvirkende til at gøre det nemmere at handle over grænserne.

- Vi må dog med stor beklagelse konstatere, at de foreslåede regler på mange punkter er i strid med grundlæggende obligationsretlige principper, og at reglerne er meget byrdefulde for de erhvervsdrivende. Vi er bange for, at reglerne i praksis kommer til at betyde, at køberne bliver stillet som om de har fået to års funktionsgaranti på varerne. Det vil fordyre varerne, belaste miljøet og gøre det vanskeligt for navnlig mindre og mellemstore erhvervsdrivende at drive virksomhed, skriver Fdih.

Fdih ser udkastet til den nye EU-købelov som 'fordyrende, miljøbelastende og meget tung at håndtere, især for mindre netbutikker'.

LÆS OGSÅ: Netbutikker underlægges nye EU-krav

'Uden forbindelse med virkeligheden'

Den danske forening opfordrer Justitsministeriet til at indkalde relevante organisationer til et møde, så ministeriet kan inddrage de mange kritikpunkter i det danske bidrag til den videre proces i EU.

Ifølge public affairschef hos Fdih, Henrik Theil, er det nye EU-udkast ’endnu et eksempel på skrivebordsarbejde i EU, som er urimeligt og uden forbindelse med virkeligheden’.

- Det giver ikke mening for eksempel at give forbrugeren ret til at hæve købet og kræve pengene retur, uden at sælger får lejlighed til at se varen. I Ecommerce Europe har vi direkte over for embedsmænd i EU og i kontakten til politikerne påvist problemerne i udkastet, men det virker som om, at nu hvor den politiske proces kører, er der meget lille lyst til at revidere udkastet, siger Henrik Theil.

Han er også medlem af Ecommerce Europes stående arbejdsgrupper, eRegulation Committee og ePayments Committee, på Fdihs hjemmeside.

LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Mindsk uens barrierer ved e-handel

Nogle af hovedpunkterne i Fdihs kritik er:

  • Fx forlænges formodningsfristen til to år. Det betyder, at sælgeren i to år vil skulle bevise, at en fejl, som køberen påviser, ikke har været til stede på leveringstidspunktet.
     
  • Efter forslaget skal køberen ikke længere reklamere 'inden rimelig tid' efter en mangel er opdaget. Der må nemlig ikke fastsættes en frist for forbrugerens reklamation.
     
  • Efter de gældende regler er der en absolut reklamationsfrist for forbrugeren på to år. Det ser ud som om, der ikke længere er sådan en frist, når bare forbrugeren kan påvise, at manglen viste sig inden udløbet af to år.

Se flere kritikpunkter på Fdihs hjemmeside HER



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD