Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Alle kender ROI, men har du fokus på ROE?"

- Morten Max, MAX - Retail Made Simple
Læs bloggen her

Morten Max, MAX - Retail Made Simple



Morten Max er stifter og ejer af MAX – Retail Made Simple, der hjælper virksomheder i detailhandelen med at optimere driften af deres fysiske butikker via skræddersyede lærings og uddannelsesforløb til mellemledere, butiksejere, distriktschefer, butikschefer og butiksansatte indenfor ledelse, drift og salg.

MAX – Retail Made Simple kombinerer online og offline aktiviteter og leverer derfor eksempelvis både workshops, webinars, træning i butik og mentoring sessioner.

Morten er født og opvokset i detailbranchen og har mere end 20 års erfaring med sig fra Dansk Supermarked og Bestseller. Har i sin karriere bestridt stillinger som butikschef, HR konsulent, konceptudvikler og som international træning og uddannelsesansvarlig for Jack & Jones.

På detailfolk.dk blogger Morten primært om ledelse, drift og salg i de fysiske butikker.

>> LÆS MERE OM MAX RETAIL HER

Læs flere indlæg fra denne blogger

Alle kender ROI, men har du fokus på ROE?

Onsdag den 7 marts 2018 kl. 08:35

I detail bliver performance typisk målt baseret på en række KPI’er. Nogle retailere går virkelig metodisk til værks og har nøje udvalgt de mest relevante for deres forretning, hvorimod andre forsøger at undgå at blive opslugt af for meget kompleksitet og forholder sig mere til det seneste regnskab. Nogle argumenterer endda for at KPI’er er ved at være en uddød race, hvis det er det eneste perspektiv ift. måling af ens performance.

Måling af KPI'er til at indikere niveauet af vores performance kan være en kompleks affære. Listen over indikatorer, der kan undersøges og granskes, kan let føles uendelig. Det samme gælder for antallet af måder, hvorpå disse indikatorer kan kombineres. Men viser KPI'er os virkelig, hvad der skabte vores resultater? Ikke alene.

Udover KPI'er fokuserer mange detailhandlere naturligvis på deres driftskoncept - deres interne processer og procedurer. Og ikke kun på den konstante udvikling af konceptet, men også på, hvordan de evner at eksekvere det i butikkerne. Synkronisering på tværs af organisationen om, hvordan der løbende måles på en salgsklar butik og i hvilket omfang konceptet bliver udført korrekt i butikkerne tager tid - men det er det værd! Ved at kombinere dette perspektiv med KPI'erne, kan man bedre identificere, hvordan performance kan optimeres i butikkerne. Og hvad betyder det? Selvfølgelig mere tid til forbrugeren, mere tid til at lede og mere tid til at sælge.

Og endelig er nogle detailhandlere endnu et skridt tættere på forbrugeren. De forsøger aktivt at blive skarpe på, hvad forbrugeren synes om oplevelsen i butikken via f.eks. mystery shopping eller exit-interviews. Nogle få butikker tør endda skabe en dialog med forbrugeren inden de forlader butikken og beder om deres ærlige feedback for at kunne forbedre den oplevelse, de leverer.

Men sandheden er, at de 3 perspektiver ovenfor; KPI'er, koncepteksekvering og forbrugerfeedback ikke giver det fulde billede af butikkernes performance, når de står alene. Men kombineret kan de give en interessant indsigt i, hvor produktiv den samlede indsats i butikkerne er.

Så hvad er jeres ROE (Return On Engagement) score i dag?

● Se på alle jeres forretningskritiske KPI'er og giv det en score fra 0-100 (10% intervaller anbefales til at holde det enkelt) og skriv det ned.
● Noter jeres gennemsnitlige koncepteksekveringsscore.
● Noter jeres gennemsnitsresultatet af jeres forbrugermålinger.
● Summer de 3 score sammen og divider resultatet med 3.

Dette er din ROE score. Det er ikke en matematisk revolution og ej heller en 100% valid score, men din ROE-score skal bruges til at skabe intern dialog. Din ROE kan skabe grundlag for at forbedre jeres koncept og eksekveringen heraf, din forbrugeroplevelse og i sidste ende dine KPI'er.

Mens ROI fortæller os noget om, hvordan vi investerer vores finanser, giver ROE os et mere holistisk billede af, hvor dygtige vi er til at skabe performance via den menneskelige capita.

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD