Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Urimelig konkurrence fra udenlandske netbutikker

Fredag den 25 maj 2018 kl. 08:39

Læbestifter til 7 kroner. Bærbare PC’ere til 614 kroner og legetøjsdyr til 29 kr. Det er alt sammen eksempler på meget billige varer fra den populære hjemmeside Wish, som på kort tid er blevet en af danskernes foretrukne. At læbestiften med stor sandsynlighed indeholder problematiske stoffer, at legetøjets løsdele er så løse, at de i værste fald kan kvæle børn og at ledningen til PC’en er så tynd, at den risikerer at bryde i brand, er tilsyneladende ikke noget, der skræmmer danskerne. Bare det er billigt. Det bekymrer tilsyneladende heller ikke, at den billige pris skyldes, at varerne sælges uden moms og at forbrugerrettighederne ikke overholdes.

I 2017 e-handlede danskerne for 41 mia. kr. i udenlandske netbutikker. 14 mia. blev brugt på at købe varer, og e-grænsehandlen har dermed oversteget den traditionelle fysiske grænsehandel. Hvor hvert 5. varekøb i 2012 blev i 2017 foretaget i en udenlandsk netbutik var det sidste år hver tredje. Udviklingen går stærkt og e-handel fra 3. lande som Kina stiger voldsomt. PostNord modtog sidste år 10 millioner forsendelser alene fra Kina. Dette tal er steget fra stort set ingenting på få år.

Snyd med moms og produktsikkerhed
Flere af disse netbutikker snyder åbenlyst med momsen. De praler med, at under én procent af deres forsendelser stoppes i tolden og lover ”momsfri garanti”, som handler om at de refunderer udgiften, hvis det alligevel skulle ske.

Dansk detailhandel skal kunne tåle konkurrence – også fra udenlandske netbutikker - men det skal være på lige vilkår. Det er det her ikke. Lige nu udkonkurreres danske butikker af disse udenlandske netbutikker, som uhindret sælger til danske forbrugere uden at betale moms og uden at leve op til produktsikkerhedsreglerne m.v.. Det koster arbejdspladser og indtjening til statskassen og skader forbrugersikkerheden.

Kontrollen er desværre utilstrækkelig, bl.a. fordi kontrol, regler og sanktionsmuligheder er indrettet på at kontrollere de varer danske virksomheder bringer på markedet - ikke privates e-handel.

Dansk Erhverv har gennem en årrække arbejdet for at få politisk fokus på området og på at få SKAT til at tage problemet alvorligt. Med eksplosionen i pakker fra Kina bør det være tydeligt for alle, at der er brug for at få hænderne op af lommerne og gjort noget ved problemet før det er for sent.

Handling påkrævet
Dansk Erhverv har sammen med FDIH haft møde med skatteministeren for at bede om fair konkurrencevilkår for detailhandlen. Vi opfordrede ham til straks at igangsætte nogle initiativer.

Det første budskab var at fjerne den bagatelgrænse som betyder, at netbutikker fra 3. lande ikke skal betale moms, hvis forsendelsens oplyste værdi er under 80 kr. Sjovt nok har halvdelen af forsendelserne fra Kina en oplyst værdi under 80 kr. ifølge PostNord. Sverige fjernede bagatelgrænsen fra 1. marts i år, så der nu skal betales moms og administrationsgebyr af alle forsendelser. Det har allerede vist sig effektivt. Nogle af de udenlandske netbutikker som sælger uden moms har stoppet salg til Sverige. Ligeledes er et stort antal forsendelser ikke blevet afhentet, fordi prisen med lovpligtige moms og administrationsgebyr ikke er attraktiv.

Det andet budskab var at igangsætte kontrolkampagner, hvor alle forsendelser tjekkes fra firmaer, hvor der er begrundet mistanke om snyd. Det vil også give et overblik over hvor stort problemet er.
Endelig opfordrede vi til at få igangsat en analyse af, hvordan kontrollen kan effektiviseres og hvordan love, regler og sanktionsmuligheder kan moderniseres. Her skal flere myndigheder medvirke, for de udenlandske netbutikker der snyder med moms, snyder ofte også med andre regler.

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD